Original title:
Využití problémového vyučování při výuce účetnictví na středních školách
Translated title:
The Use of Problem-based Teaching in Accounting Education in Secondary Schools
Authors:
Fišerová, Marie ; Rotport, Miloslav (advisor) ; Vomáčková, Hana (referee) ; Kubíčková, Dana (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce se zabývá možnostmi uplatnění výukových metod, jež nabízí koncepce problémového vyučování, při výuce účetnictví na obchodních akademiích a ekonomických lyceích. Hlavním cílem této výuky by mělo být především vytváření účetního myšlení jako důležité součásti ekonomického myšlení studentů. Problémové vyučování je vhodné využít při výkladu témat, která jsou stěžejní pro pochopení základních principů účetnictví. Protože jedním z takových témat je časové rozlišování nákladů a výnosů, přináší práce didaktický materiál právě pro problémově pojatou výuku tohoto tematického celku. Jde o problematiku, která svým obsahem spadá do didaktiky účetnictví, tj. vědní disciplíny, jež navazuje na didaktiku ekonomických předmětů.This dissertation deals with the possibilities of using the teaching methods offered by the concept of teaching through problem solving in accounting education in business academies and economic lyceums. The main aim of this type of teaching should be above all the introduction of accounting as an important part of the students' economic thinking. The use of problem-based teaching is especially useful when explaining topics fundamental for the understanding of the basic principles of accounting. Accrual Basis Accounting being one of these topics, the thesis presents didactic material suited for problem-based teaching of this subject matter. It falls into the area of didactics of accounting, i.e. a scientific discipline deriving from the didactics of economic subjects.
Keywords:
accrual basis accounting; activating teaching methods; didactics of accounting; group problem solving exercises; teaching through problem solving; aktivizující metody; didaktika účetnictví; problémové vyučování; skupinové řešení příkladů; časové rozlišování nákladů a výnosů
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/27933