Original title:
Analýza nabídky cestovních kanceláří ve vztahu k vybrané destinaci
Translated title:
Travel agencies offer analysis related to chosen destination
Authors:
Sedmíková, Jana ; Petrů, Zdenka (advisor) ; Valentová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zpracována s cílem vymezit rozsah možností klienta, který má zájem o koupi zájezdu z nabídky zvolených cestovních kanceláří na ostrov Kréta. Práce je členěna do čtyř kapitol. První kapitola je věnována teoretickému vysvětlení základních pojmů, termínů a témat, jež s cestovním ruchem a cestovními kancelářemi úzce souvisejí. Následující kapitola je zaměřena na analýzu vybrané destinace z hlediska předpokladů pro rozvoj cestovního ruchu. Jsou popsány charakteristiky ostrova, jeho geografie, historie, klimatické podmínky, správní členění a turisticky atraktivní místa. Ve třetí kapitole je na základě daných kritérií zvoleno a představeno deset cestovních kanceláří. Nabídka určených společností je ve vztahu k vybrané destinaci podrobena analýze. Rozbor je zaměřen na čtyři základní nástroje marketingového mixu, jedná se o produkt, cenu, propagaci a distribuci. V poslední kapitole jsou stanovena kritéria, na základě kterých je nabídka jednotlivých cestovních kanceláří srovnána. Je vymezen celkový rozsah nabídky, jež je prezentován zákazníkům. Posouzení její komplexnosti vychází z výsledného shrnutí možností, které jsou klientům nabízeny. V závěru je uvedena příležitost, kterou by mohly zkoumané cestovní kanceláře využít k získání širšího spektra klientely.Diploma thesis goal is to define the extent of possibilities which are presented to client who is interested in vacation in Crete offered by selected travel agencies. The thesis is divided into four chapters. In the first chapter, there are theoretically explained the most important concepts, terms and topics associated with tourism and travel agencies. Following chapter is from tourism development point of view oriented on the destination analysis. Characterictic traits, geography, history, weather conditions, administrative units and the most atractive sites of the island are described. In the third chapter, there are ten travel agencies according to given criterions selected and introduced. Supply of these companies related to Crete is subject of the analysis. The analysis is focused on four basic marketing mix elements, it means product, price, promotion and place. In the last chapter particular criterions are set. On the basis of these criterions the comparison of studied travel agencies is made and total extent of the offer which is presented to the clients is specified. The appraisal of its comprehensiveness comes out from the resultant summarisation of possibilities which are offered to the client. In conclusion there is advised the opportunity which could be used by travel agencies in order to gain broader range of clients.
Keywords:
Crete; Offer; Tourism; Travel agency; Vacation package; Cestovní kancelář; Cestovní ruch; Kréta; Nabídka; Zájezd
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/23970