Original title:
Vliv dopravní dostupnosti na míru nezaměstnanosti v okrese Český Krumlov
Translated title:
Influence of traffic accessibility with unemployment rate in the Region of Český Krumlov
Authors:
Vágner, Petr ; Květoň, Viktor (advisor) ; Pova, Patrik (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Dopravní dostupnost bývá zmiňována v souvislosti s rozvojem a ekonomickou úrovní regionů. Ve své práci se snažím o analýzu a následné vysvětlení vztahů mezi mírou nezaměstnanosti a dopravní dostupností v okrese Český Krumlov. V úvodu obecně charakterizuji dopravní dostupnost a její vliv na regionální rozvoj, se zaměřením na nezaměstnanost a uvádím teoretické přístupy k této problematice. Dále popisuji statistické a geografické metody, které jsem v analýze použil a v praktické části pomocí nich objasňuji vazby mezi mírou nezaměstnanosti v jednotlivých obcích a dostupností center pracovních mikroregionů. Na základě výsledků analýzy hodnotím v závěru pracovní hypotézu o vyšší nezaměstnanosti v obcích s horší dopravní dostupností veřejnou dopravou a také předpokládaný vliv zvyšující se vzdálenosti a dopravní polohy obcí.Traffic accessibility is used to be mentioned in connection with regional development and economy. In my bachelor thesis, I analyse and bring out relationships between unemployment rate and traffic accessibility in the Region of Český Krumlov. I open with characterizing traffic accessibility and its influence on regional development, with a view to unemployment, and I mention theoretical approaches associated with this topic. Later on, I describe statistical and geographical methods used in the practical part of my thesis to bring out relations between the unemployment rate in particular municipality and the accessibility of centers of working microregions. Based on the analysis results, I evaluate hypothesis of higher unemployment in municipalities with low accessibility by public transport and supposed influence of increasing distance and municipalities traffic location.
Keywords:
traffic accessibility; traffic location; unemployment; working microregion; dopravní dostupnost; dopravní poloha; nezaměstnanost; pracovní mikroregion
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/23867