Original title:
Použití Lafayova indexu pro porovnávání konkurenčních výhod vybraných zemí
Translated title:
Comparison of comparative advantages of selected countries by application of Lafay index
Authors:
Koščo, Michal ; Boučková, Jana (advisor) ; Procházková, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Plánování marketingových činností na zahraničních trzích je složitější než na domácím trhu. Součástí plánování je marketingová situační analýza. Jedny z otázek, které by si společnost před vstupem na zahraniční trh měla zodpovědět, jsou tržní potenciál a konkurenceschopnost výrobku na trhu. Na tuto otázku hledá odpověď metoda hledání komparativní výhody pomocí světových celních statistik, kterou jsem ve své práci představil. Metoda používá statistické ukazatele, které pomáhají analytikovi prozkoumat trh nebo případně najít zajímavě se profilující trh. K analýzám se využívá Lafayův index, který slouží k určení komparativní výhody, indexy určující velikost a růst trhů a Herfindal-Hirshmanův index určující koncentraci trhu.To plan marketing activities on foreign markets is more difficult than to plan activities on local market. Part of marketing plan is situational analysis. One of the questions company should clarify before entering foreign market is market potential and competitiveness of product on the market. These questions can be answered by comparative advantage searching method, which I have presented in my study. Method uses statistical indicators which helps to find markets with high potential, such as Lafay index, market rate and market growth indexes and Herfindal-Hirshman index.
Keywords:
CzechTrade; Lafay index; Strategic marketing plan; CzechTrade; Lafay index; Strategický marketingový plán
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28676