Original title:
Trendy a výzkumné směry ICT služeb
Translated title:
Trends and research directions of ICT services
Authors:
Jelínek, Ivan ; Šebesta, Michal (advisor) ; Voříšek, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá současným stavem ICT služeb a trendy jejich výzkumu. Cílem této práce je identifikovat základní směry tohoto výzkumu, nastíní pokrok a různé teoretické koncepce v těchto oblastech. Je založena na analýze odborné literatury, monografických publikací ale hlavně dostupných článků v renomovaných odborných časopisech získaných především ze sítě VŠE a jejich zpracování s ohledem na zaměření této práce. Samotná analýza se pak opírá o data dostupná v rámci systému ISI Web of Knowledge. Práce je rozdělena do tří hlavních tematických oblastí. První oblast podává kompaktní výklad o problematice hlavních směrů výzkumu v oblasti ICT služeb. Tato část přináší teoretické zakotvení práce. Druhá oblast řeší správnou definici vlastností ICT služeb převážně podle ITIL v3 a COBIT 4.1 a přináší do této práce pohled těchto metodik. Dále diskutuje možné problémy vznikající při řízení ICT služeb. Třetí oblast se věnuje analýze výzkumných směrů a trendů v oblasti ICT služeb. Analyzuje pracoviště, periodika, odborné konference a autory, zabývající se tímto tématem a podle toho určuje výzkumné směry a snaží se odhadnout budoucí trendy v této oblasti.The bachelor's thesis deals with recent situation in ICT services and their research trends. The goal of this work is to identify the basic researches, to outline the advance and different theoretical concepts in this area. The work is based on analysis of professional literature -- monograph publication but mainly of available articles in renown professional periodicals, which can be reached from the network of University of Economics, and their compilation according to the goal of this work. The thesis is divided into three main areas. The first area gives compact interpretation about problems in main courses of ICT services research. This part brings theoretical foundation of this work. The second area deals with right definition of ICT services features mainly according to ITIL v3 and COBIT 4.1 and brings comments from the point of view of these methodics. It continues with discussion of possible problems that arise in ICT services management. The third area is about analysis of ICT services research directions and trends. It analyze work places, journals, professinal konference and authors that deals with this theme and designates research directions tires to estimate future trends in this area.
Keywords:
authors; COBIT; ICT services; ITIL; journals; situation of research; workplaces; autoři; COBIT; ICT služby; ITIL; periodika; pracoviště; stav výzkumu
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28319