Original title:
Změna struktury českého a světového trhu na příkladu přímého prodeje
Translated title:
ZMĚNA STRUKTURY ČESKÉHO A SVĚTOVÉHO TRHU NA PŘÍKLADU PŘÍMÉHO PRODEJE A MULTILEVEL MARKETINGU
Authors:
Dvořák, Pavel ; Vostrovská, Zdenka (advisor) ; Petrášek, František (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V souvislosti se stále větším technologickým rozvojem a snahou se co nejvíce přiblížit zákazníkovi roste význam firem, které distribuují své výrobky formou přímého prodeje. Cílem této práce je dokázat, že se firmám přímého prodeje na úkor ostatních firem zvětšuje obrat, a tím tedy stále významněji přispívají ke změnám struktury trhu. Metodou práce je analýza dat, shrnutí závěrů z literatury, místní šetření u vybraných účastníků trhu v ČR a sestavení časové řady podle výše obratu s cílem sestavit pětiletou predikci budoucího vývoje obratu firem využívajících přímý prodej. Dále se pokusím o zjištění důvodů rostoucího obratu těchto firem a důsledků pro zbytek trhu. Závěr práce shrnuje výsledky analýzy dat a odpovídá na otázku, zda-li je přímý prodej něčím, co bude i nadále významně ovlivňovat strukturu a rozdělení trhu jednotlivými firmami.In the context of increasing technological development and of the effort to get closer to the customer grows the importance of those companies that distribute their products through direct sale. The goal of this work is to prove that direct selling companies at the expense of other companies increase their turnover, and therefore contribute more significantly to changes in market structure. The method of work is data analysis, a summary of conclusions from literature, local research by selected traders in Czech Republic by questionnaire and compilation of time series from historical development according to the turnover with a view to build a 5 year prediction. I will also find out the reasons of the increasing turnover of these companies and the implications for the rest of the market. The conclusion of the work summarises the results of data analysis and answers the question whether direct selling will continue to significantly influence the structure of the market.
Keywords:
direct selling; distribution; multilevel marketing (network marketing); structure of the market; distribuce; přímý prodej; struktura trhu; vícevrstevnatý marketing (síťový marketing)
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28233