Original title:
Vliv smyslových aspektů na nákupní chování zákazníků (generace Z) v maloobchodních řetězcích
Translated title:
The influence of sensory aspects on shopping behaviour of customers (generation Z) in retail chains
Authors:
Pernicová, Natálie ; Charvátová, Kristína (referee) ; Marciánová, Pavla (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2025
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zaměřuje na vliv smyslových prvků na nákupní chování generace Z v maloobchodních řetězcích. Pro analýzu byla využita sekundární data, marketingový průzkum, mystery shopping a hloubkové rozhovory. Zvolené metody výzkumu ukazují, jak smyslový marketing ovlivňuje nákupní rozhodovací proces této generace. Na základě výsledků jsou navržena doporučení ke zlepšení finanční výkonnosti, zákaznické loajality a k přilákání nových zákazníků, například školení personálu, lepší orientace v prodejně a modernizace interiéru.
The thesis focuses on the influence of sensory elements on the purchasing behaviour of Generation Z in retail chains. Secondary data, marketing research, mystery shopping and in-depth interviews were used for the analysis. The chosen research methods show how sensory marketing influences the buying decision process of this generation. Based on the results, recommendations are proposed to improve financial performance, customer loyalty and to attract new customers, such as staff training, better store orientation and interior upgrades.
Keywords:
consumer; drugstore; exterior; generation Z; interior; merchandising; senses; Sensory marketing; shopping behaviour; drogerie; exteriér; generace Z; interiér; merchandising; nákupní chování; Smyslový marketing; smysly; spotřebitel
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/252489