Original title:
Nákupní a spotřební chování českých domácností – Potraviny 2025
Translated title:
Consumer and shopping behaviour of Czech households - Potraviny (Food) 2025
Authors:
Kyselá, Monika Document type: Research reports
Year:
2025
Language:
cze Series:
Tiskové zprávy CVVM, volume: or250604 Abstract:
[cze][eng] Ve výzkumu Potraviny 2025 CVVM SOÚ AV ČR zjišťovalo názory a postoje české veřejnosti k nakupování potravin. Respondenti uváděli, jaké aktivity a nákupní návyky jejich domácnosti mají, jakou částku na potraviny měsíčně vydají a podle jakých kritérií a kde nakupují. V další části výzkumu jsme se zaměřili na nákupní chování, které může přispívat nebo naopak působit jako prevence plýtvání potravinami. Nejčastěji Češi chodí nakupovat potraviny několikrát týdně, jedná se o více než polovinu (52 %) dotázaných. Necelá třetina chodí nakupovat jedenkrát týdně (32 %) a pouze 6 % nakupuje potraviny každý den. Nejobvyklejší místa nákupů potravin jsou hypermarkety (99 % zde alespoň někdy nakupuje), menší obchody (91 %) a specializované prodejny jako je pekařství, řeznictví apod. (86 %). Nejméně časté jsou nákupy v bezobalových prodejnách (10 %). Z novějších forem nákupů využívá pětina dotázaných (20 %) aspoň občas dovoz nákupů (např. Rohlík.cz, Košík.cz, iTesco)In the Potraviny (Food) 2025 survey, the CVVM SOÚ AV ČR surveyed the opinions and attitudes of the Czech public towards food shopping. Respondents reported what activities and shopping habits their households have, how much they spend on food per month, and according to what criteria and where they shop. In the next part of the research we focused on shopping behaviour that may contribute to or prevent food waste. Czechs most often make grocery purchases several times a week, more than half (52%) of the respondents. Just under a third go shopping once a week (32%) and only 6% buy food every day. The most common places to buy food are hypermarkets (99% shop there at least sometimes), smaller shops (91%) and specialised shops such as bakeries, butchers etc. (86%). Of the newer forms of shopping, a fifth of respondents (20%) use import shopping at least sometimes (e.g. Rohlík.cz, Košík.cz, iTesco).
Keywords:
Czech households; food waste; public opinion; retail and stores; shopping behavior