Název:
Pocit bezpečí učitelů na vybraných základních školách
Překlad názvu:
Teachers' Feeling of Safety in Selected Primary Schools
Autoři:
Eiselt, Adéla ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Kočí, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2025
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá pocitem bezpečí učitelů na vybraných základních školách a jeho vlivem na pracovní spokojenost. Hlavním cílem je identifikovat faktory ovlivňující bezpečí učitelů a navrhnout opatření pro zlepšení pracovních podmínek a školního klimatu. Práce se zaměřuje na fyzické, psychologické, sociální a digitální aspekty bezpečí a jejich vzájemné souvislosti. Výzkum byl proveden formou dotazníkového šetření mezi učiteli a žáky. Výsledky ukázaly pozitivní vztah mezi pocitem bezpečí učitelů a jejich pracovní spokojeností. Přestože délka praxe nebyla jednoznačně spojena s vyšším pocitem bezpečí, určité skupiny učitelů vykazovaly vyšší hodnocení. Vnímání bezpečnosti školy se mezi učiteli a žáky lišilo, přičemž učitelé hodnotili své prostředí jako bezpečnější. Práce navrhuje konkrétní opatření pro zvýšení pocitu bezpečí, včetně rozvoje podpůrných služeb, preventivních programů a většího zapojení učitelů a žáků do tvorby školních pravidel. Tyto kroky mohou přispět k vytvoření pozitivního školního klimatu a zlepšení pracovních podmínek učitelů i celkového vzdělávacího prostředí. KLÍČOVÁ SLOVA bezpečí, učitelé, wellbeing, pracovní prostředí, základní škola, školní klima, pracovní spokojenostThe thesis deals with teachers' sense of security in selected primary schools and its impact on job satisfaction. The main objective is to identify the factors influencing teachers' safety and to suggest measures to improve working conditions and school climate. The work focuses on physical, psychological, social and digital aspects of safety and their interrelationships. The research was conducted through a questionnaire survey among teachers and students. The results showed a positive relationship between teachers' feelings of safety and their job satisfaction. Although length of experience was not clearly associated with higher feelings of safety, certain groups of teachers showed higher ratings. Perceptions of school safety differed between teachers and students, with teachers rating their environment as safer. The paper proposes specific measures to increase feelings of safety, including the development of support services, prevention programs, and greater teacher and student involvement in school rule- making. These steps can help to create a positive school climate and improve teachers' working conditions and the overall learning environment. KEYWORDS safety, teachers, wellbeing, work environment, primary school, school climate, job satisfaction
Klíčová slova:
bezpečí; pracovní prostředí; pracovní spokojenost; učitelé; wellbeing; základní škola; školní klima; job satisfaction; primary school; safety; school climate; teachers; wellbeing; work environment