Original title:
Co (ne)víme o žácích s kvantitativním nadáním? Česko v mezinárodním srovnání
Translated title:
What do we (not) know about quantitatively gifted pupils? The Czech republic in international comparison
Authors:
Federičová, Miroslava ; Bičáková, Alena Document type: Research reports
Year:
2025
Language:
cze Series:
Studie IDEA, volume: 3/2025 Abstract:
[cze][eng] Předkládáme nové poznatky o kvantitativně nadaných žácích v evropských zemích se zaměřením na Česko. Tato studie podrobně mapuje situaci kvantitativně nadaných žáků ve věku zhruba 10 a 15 let v evropských zemích s důrazem na Česko. Srovnáváme charakteristiky nadaných, charakteristiky prostředí, ve kterém vyrůstají, jimi vnímanou kvalitu života, postoje, vztah ke škole a vzdělanostní aspirace. V rámci Česka také porovnáváme kvantitativně nadané žáky s ostatními. Zároveň identifikujeme a diskutujeme překážky, které mohou nadaným v rozvoji jejich talentu bránit.We present new findings on quantitatively gifted students in European countries, with a focus on the Czech Republic. This study provides a detailed mapping of the situation of quantitatively gifted students aged approximately 10 and 15 in European countries, with an emphasis on the Czech Republic. We compare the characteristics of the gifted, the environment in which they grow up, their perceived quality of life, attitudes, relationship to school, and educational aspirations. Within the Czech Republic, we also compare quantitatively gifted students with other students. At the same time, we identify and discuss barriers that may hinder the gifted in developing their talent.
Keywords:
education; European countries; quantitatively gifted students