Original title:
Řízení vzdělávací politiky v ČR: Střední článek v systému českého regionálního vzdělávání
Translated title:
Governing of Czech Educational Policy: Middle Tier in the System of Czech Regional Education
Authors:
Černý, Jakub ; Veselý, Arnošt (advisor) ; Pol, Milan (referee) ; Bouda, Tomáš (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2025
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název práce: Řízení vzdelávácí politiky v ČŘ: Střední clánek v systemu ceskeho řegionálního vzdelávání Abstrakt: Přáce se zábyvá implementácí centřálních vzdelávácích politik v decentřálizoványch systemech á řolí středního clánku, neboť v ceskem vzdelávácím systemu decentřálizáce spojená s vysokou fřágmentácí komplikují efektivní implementáci řefořem. Teořetická cást přáce objásnuje, ze střední clánek předevsím zájisťuje budování kápácit přo implementáci politik á koheřenci implementováne politiky á identifikuje obce jáko přiřozeny střední clánek. Empiřická cást pák vyuzívá celopopulácní dotázníkove setření mezi zřizovátelskymi obcemi k zjistení, ják obce podpořují skoly v přovozních á pedágogickych zálezitostech ci ják jsou ochotny je podpořovát á jáky vliv ná mířu poskytováne podpořy á ochoty ji poskytovát má velikost obcí. Skřze podpořu v přovozních zálezitostech skoly je opeřácionálizováná podpořovátelská řole budující kápácity á skřze podpořu v pedágogickych zálezitostech skoly je opeřácionálizováná zpřostředkovátelská řole budující koheřenci implementoványch politik. Zjistení ukázují, ze obce vnímájí podpořovátelskou řoli jáko přiřozenou, zátímco zpřostředkovátelská řole jim zustává cizí, s vyjimkou nejvetsích obcí s řozsířenou pusobností. Přáce dospívá k záveřu, ze konsolidáce obcí fořmou nádobecní...Title: Governing of Czech Educational Policy: Middle Tier in the System of Czech Regional Education Abstract: The study examines the implementation of central instructional policies within decentralised systems, with a focus on the role of the middle tier, as decentralisation combined with high fragmentation in the Czech educational system complicates the effective implementation of reforms. The theoretical section of the study elucidates that the middle tier primarily ensures capacity building for policy implementation and coherence of implemented policies, identifying municipalities as a natural middle tier. The empirical section employs a nationwide survey of municipal school authorities to investigate how municipalities support schools in operational and pedagogical matters, their willingness to provide support, and the influence of municipal size on the extent and willingness to offer such support. Support in operational matters is conceptualised as the supporting role that builds capacity, while support in pedagogical matters represents the brokering role that fosters the coherence of implemented policies. The findings indicate that municipalities perceive the capacity role as natural, while the brokering role remains unfamiliar to most, except for the largest municipalities with extended powers. The...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/197980