Original title:
Metodika pro stanovení dynamických charakteristik pneumatického aktuátoru turbodmychadla
Translated title:
Methodology for Determining the Dynamic characteristics of a Turbocharger Pneumatic Actuator
Authors:
Hálek, Dominik ; Kocman, František (referee) ; Novotný, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá návrhem metodiky pro stanovení dynamických charakteristik pneumatického aktuátoru turbodmychadla. Pneumatický aktuátor se využívá jako regulační mechanismus ve spalovacích motorech s přeplňováním, který má vliv na výkon, účinnost a spotřebu motoru. Hlavním cílem práce je vytvořit systematický ucelený postup pro sběr a analýzu naměřených dat dynamického chování tohoto aktuátoru. V první části práce je navržena a implementována experimentální metoda pro měření dat potřebných k analýze dynamiky aktuátoru při různých variantách nastavení tlaku, posuvu a frekvence. Je sestaven měřící řetězec s vhodnými snímači a je vytvořeno softwarové prostředí pro sběr a ukládání dat. V druhé části práce jsou vyhodnocována experimentálně naměřená data pomocí matematického modelu v programovém prostředí Matlab, který z naměřených dat extrahuje hodnoty tuhosti a tlumení a určí se jejich závislost na frekvenci, tlaku a posuvu.
This diploma thesis is dealing with design of Methodology for Determining the Dynamic characteristics of a Turbocharger Pneumatic Actuator. Pneumatic Actuator is used as a control mechanism in turbocharged internal combustion engines, which affects the engine performance, efficiency and fuel consumption. Main aim of this thesis is to develop a systematic comprehensive procedure for collecting and analysing measured data of dynamic behaviour of this actuator. In the first part of the thesis, an experimental method is designed and implemented to measure the data required to analyse the dynamics of the actuator at different variations of pressure, displacement and frequency settings. A measurement chain with appropriate sensors is built and a software environment for data acquisition and storage is developed. In the second part of the thesis, the experimentally measured data are evaluated using mathematical model in Matlab software environment to extract stiffness and damping values from measured data and determine their dependence on frequency, pressure and displacement.
Keywords:
damping; displacement; experiment; force; methodology; Pneumatic actuator; pressure; sensor; stiffness; turbocharger; experiment; metodika; Pneumatický aktuátor; posuv; snímač; síla; tlak; tlumení; tuhost; turbodmychadlo
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/212316