Original title:
Volyňský masakr v polských učebnicích dějepisu (2012-2023)
Translated title:
The Volyn massacre in Polish history school books (2012-2023)
Authors:
Tancmanová, Kateřina ; Králová, Kateřina (advisor) ; Vykoukal, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Volyňský masakr v polských učebnicích (2012-2023) Bakalářská práce Kateřina Tancmanová Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá vývojem interpretací volyňského masakru v polských učebnicích dějepisu v období mezi lety 2012 a 2023. Cílem práce přitom je ukázat, jakým způsobem spolu proměny těchto narativů a měnící se politické interpretace této historické události v čase korelují. V první části vytyčuje autorka klíčové teoretické koncepty a parametry debaty o interpretaci násilí, které slouží jako východisko pro v práci později provedenou analýzu. Druhá část nastiňuje detaily akademické a politické debaty o volyňském masakru jako události i jako předmětu politiky paměti. V poslední části pak autorka přechází k analýze učebnic. S vědomím nastíněného kontextu předešlých kapitol pak ve vybraných hlediscích analyzuje proměny interpretací učebnic a následně odpovídá na výzkumnou otázku. Klíčová slova: volyňský masakr, učebnice, Polsko, interpretace dějin, aktérství, vliv politiky, vývoj narativůThe Volhynia Massacre in Polish textbooks (2012-2023) Bachelor thesis Kateřina Tancmanová Abstract This bachelor's thesis examines the evolution of interpretations of the Volhynia massacre in Polish history textbooks between 2012 and 2023, with the aim of showing how the changes in these narratives and the changing political interpretations of this historical event correlate over time. In the first part, the author sets out the key theoretical concepts and parameters of the debate on the interpretation of violence, which serve as a starting point for the analysis later in the thesis. The second part outlines the details of the academic and political debate on the Volhynia massacre as an event and as an object of the politics of memory. In the last part, the author then moves on to an analysis of the textbooks. Aware of the outlined context of the previous chapters, she then analyses the changing interpretations of the textbooks in selected aspects and then answers the research question. Keywords: Volhynia massacre, textbook, Poland, interpretation of history, agency, influence of politics, development of narratives
Keywords:
actorhood; development of narratives; influence of politics; interpretation of history; Poland; textbook; Volhynian massacre; aktérství; interpretace dějin; Polsko; učebnice; vliv politiky; volyňský masakr; vývoj narativů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/193316