Original title:
Význam udržitelnosti v rámci outdoorového vybavení: Nesoulad mezi postojem a nákupním chováním
Translated title:
The importance of sustainability regarding outdoor equipment: The attitude-behaviour gap
Authors:
Veselá, Jana ; Voráček, Josef (advisor) ; Opelík, Daniel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Význam udržitelnosti v rámci outdoorového vybavení: Nesoulad mezi postojem a nákupním chováním Cíle: Hlavním cílem mé diplomové práce je zjistit, jaké faktory mají vliv na nesouladu mezi postojem a chováním při nákupu udržitelného outdoorového oblečení a jak se tyto faktory projevují v rozhodovacím procesu. Tato zjištění povedou k účelnější propagaci udržitelného outdoorového vybavení. Metody: V práci byla využívána metoda kvantitativního výzkumu, a to konkrétně elektronické dotazování, jehož cílem bylo přiblížení rozhodovacího procesu při nákupu udržitelného outdoorového oblečení. Výzkumu se zúčastnilo 311 respondentů, věnujících se outdoorovým sportům/aktivitám. Soubor respondentů byl tedy určen částečně ovlivněným výběrem. Výsledky: Nejvýznamnějším faktorem, majícím vliv na vznik rozporu mezi postojem a chováním při nákupu udržitelného outdoorového oblečení, je příliš vysoká vnímaná cena. Výzkum ale odhalil určitou korelaci mezi negativní mírou ovlivnění vyšší cenou a povědomím o udržitelných atributech outdoorového oblečení. Čím větší je povědomí respondentů o udržitelných atributech napříč životním cyklem produktu, tím nižší je negativní míra ovlivnění vyšší cenou. S větším povědomím se rovněž pojí vyšší míra důležitosti, která je při nákupu přikládána udržitelným atributům outdoorového...Title: The importance of sustainability regarding outdoor equipment: The attitude-behaviour gap Objectives: The main objective of my thesis is to identify the factors that influence the attitude-behaviour gap when purchasing sustainable outdoor clothing and to determine how these factors manifest in the decision-making process. These findings will lead to more effective promotion of sustainable outdoor gear. Methods: The thesis uses the method of quantitative research, namely electronic questioning, which aims to approach the decision-making process when purchasing sustainable outdoor clothing. The research involved 311 respondents engaged in outdoor sports/activities. The set of respondents was thus determined by a partially influenced selection. Results: The most significant factor influencing the attitude-behaviour gap when purchasing sustainable outdoor clothing is the perceived high price. However, the research revealed a certain correlation between the negative impact of higher prices and the awareness of sustainable attributes of outdoor clothing. The greater the respondents' awareness of sustainable attributes throughout the product's life cycle, the lower the negative impact of higher prices. Higher awareness is also associated with a higher degree of importance attached to sustainable...
Keywords:
attitudes; awareness; outdoor clothing; purchasing behaviour; sustainability; theory of planned behaviour; nákupní chování; outdoorové oblečení; postoje; povědomí; teorie plánovaného chování; udržitelnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/192530