Original title:
Metodika vzdělávání k odpovědné spotřebě a životnímu stylu
Translated title:
Methodology of the Education for Responsible Consumption and Lifestyle
Authors:
Dlouhá, Jana ; Jančaříková, Kateřina Document type: Methods
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Metodika vychází z dosavadního teoretického poznání a zkušeností s tvorbou a realizací programu zaměřeného na utváření spotřebních zvyklostí ve vzdělávání, reflektuje současné trendy dané oblasti i diskuse probíhající v mezinárodním i českém kontextu. Představuje hlavní principy takového vzdělávání i postupy při jejich uplatnění v praxi vzdělávání mateřských škol, základních škol 1. a 2. stupně a středních škol. Integruje přitom hledisko odborné (nové vědecké pojmy a koncepty odpovědné spotřeby) i pedagogické (zásady vzdělávání k udržitelnosti s důrazem na transformativní učení); využívá přístupy zaměřené na osobnostní rozvoj ve všech doménách učení: kognitivní, sociálně-emocionální a behaviorální) a diskutuje uplatnění v konkrétních vzdělávacích programech. V této praktické rovině ukazuje, jak téma odpovědné spotřeby začlenit do vzdělávacích programů na různých úrovních (od MŠ po SŠ).This methodological material is based on current theoretical knowledge and the experience of developing and implementing a program focused on the formation of consumer habits in the context of formal education, and reflects current trends in the field and discussions taking place in international and Czech contexts. It presents the main principles and procedures for their application in practice (at the level of kindergarten, primary and secondary schools); integrates the relevant scientific aspects (new scientific terms and concepts concerning responsible consumption) and pedagogical approaches (principles of education for sustainability with an emphasis on transformative learning). The material pays attention to pupils' development of all learning domains (cognitive, socio-emotional and behavioural), and discusses the application of these concepts in specific educational programs. At this practical level, it demonstrates how to integrate the topic of consumption from kindergarten to secondary school curricula.
Keywords:
education for the future; evaluation; methods for practice; Responsible consumption; sustainable lifestyle; transformative learning; hodnocení; metody pro praxi; Odpovědná spotřeba; transformativní učení; udržitelný životní styl; vzdělání pro budoucnost Project no.: TL01000117 Funding provider: TA0
Rights: Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International