Název:
Ikonografie česky psaných utrakvistických graduálů
Překlad názvu:
Iconography of the Czech written Utraquist graduals
Autoři:
Šárovcová, Martina ; Homolka, Jaromír (vedoucí práce) ; Royt, Jan (oponent) ; Holeton, David Ralph (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Mgr. Martina Šárovcová Ikonografie česky psaných utrakvistických graduálů Abstrakt: Disertace je věnována problematice ikonografie malířské výzdoby specifického typu liturgického rukopisu. Předmětem disertační práce jsou iluminované chorální knihy (graduály) s českými texty gregoriánského chorálu, které vznikaly v 16. století pro potřeby utrakvistických literátských bratrstev. Ikonografie iluminací je interpretována s ohledem na jejich liturgický a kodikologický kontext v rámci jednotlivých oddílů graduálu. V textu jsou výběrově akcentovány zejména ty náměty a motivy z celého komplexu témat, kterým je nutno věnovat pozornost a které se objevují ve struktuře malířské výzdoby nově či je možné je interpretovat v souvislosti se specifičností (utrakvistické) ikonografie a konfesijní identity. Heuristické shromáždění iluminovaných utrakvistických chorálních knih, které je součástí strukturovaného katalogu, a interpretace jejich ikonografie, představuje první takové zpracování, které je nezbytné pro navazující studium zabývající se ikonografií jednotlivých námětů, vyobrazením konkrétních světců či zemských patronů a specifičností utrakvistické a katolické ikonografie v předbělohorském období v Čechách. Práce má s ohledem na rozsah excerpovaných rukopisů a mnohovrstevnatost ikonografie charakter jakési prolegomeny...Iconography of the Czech written Utraquist graduals Abstract: My doctoral thesis is devoted to the iconographic problems of painting decorations of a specific type of liturgical manuscripts. The subject of my doctoral thesis are illuminated chant books (graduals) with Czech texts of Gregorian chant, which originated in the 16th century for the needs of utraquist Confraternities of Litterati. The iconography of illuminations is interpreted with regards to their liturgical and codicological context within single part of the gradual. In the text, I especially accentuate the topics and motives from the whole complex of the themes which deserve attention and which newly appear in the structure of painting decorations or it is possible to interpret them in connection with the haecceity of the (utraquist) iconography and confessional identity. Heuristic compilation of illuminated utraquist chant books, which is the part of the structured catalogue, and interpretation of their iconography, represents the first elaboration which is fundamental to successive study dealing with iconography of single subjects, illustrations of particular saints and patron saints of places and specificity of the utraquist and catholic iconography in the epoch before the battle of White Mountain in Bohemia. My thesis, with regards to...
Klíčová slova:
chorální rukopisy; ikonografie; knižní malířství 16. století; utrakvismus; choir books; iconography; illumination of 16. century; utraquism