Original title:
Výkonová motivace a preference učebního stylu na různých typech středních škol
Translated title:
Achievement motivation and learning style preferences in different types of secondary schools
Authors:
Necpalová, Kateřina ; Komárková, Tereza (advisor) ; Koťa, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce pojednává o stylech učení a školní výkonové motivaci u žáků středních škol. Na střední škole studenti tráví značnou část svého studijního života a vynakládají nemalé množství energie k dosažení cíle, kterým je úspěšné dokončení vzdělávání. Jejich motivace k tomuto cíli může být různorodá, někteří se řídí rodinnou tradicí, zatímco jiné motivuje obava z neúspěchu. Učení a rozšiřování znalostí jsou klíčovou součástí středoškolského života. Existuje široká škála různých stylů učení, přičemž není každý styl vhodný pro každého studenta. Výzkumu se účastnilo 3 943 respondentů (16-19 let), z toho 884 respondentů ve skupině žáků studujících gymnázia, 2 503 žáků studujících střední odbornou školu, a 556 studujících střední odborné učiliště. Metody: dotazník Školní výkonové motivace a VARK. Analýza výsledků: deskriptivní statistika, Chí-kvadrát, Kolmogorov-Smirnovův test normality, Mann- Whitney U test, dále Cramerovo V a rank-biserialní korelační koeficient pro stanovení věcné významnosti. Z výsledů vyplývá, že dívky na středních školách jsou častěji pozitivně motivovány ke školnímu výkonu a zároveň vykazují vyšší potřebu vyhnout se neúspěchu než chlapci. Dále jsme zjistili, že dívky na středních školách preferují rozdílné učební styly než chlapci. Žáci na různých typech středních škol mají...This paper discusses learning styles and school performance motivation in secondary school students. In high school, students spend a considerable amount of their academic life and expend a considerable amount of energy to achieve the goal of successful completion of their education. Their motivation towards this goal can be varied, with some driven by family tradition, while others are motivated by fear of failure. Learning and expanding knowledge are a key part of secondary school life. There is a wide range of different learning styles, and not every style is appropriate for every student. The study involved 3,943 respondents (16-19 years old), of which 884 were in the group of students studying in secondary grammar school, 2,503 in the group of students studying in secondary vocational school, and 556 in the group of students studying in secondary vocational training school. Methods: school performance motivation questionnaire and VARK. Analysis of results: descriptive statistics, Chi-square, Kolmogorov-Smirnov normality test, Mann-Whitney U test, and Cramer's V or Rank-biserial correlation to estimate an effect size. The results show that girls in secondary schools are more likely to be positively motivated to perform in school and also show a higher need to avoid failure than boys. We also...
Keywords:
learning style preferences|achievement motivation|secondary school|adolescence; učební styly|výkonová motivace|střední škola|adolescence
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/190805