Original title:
Vychylující teorie a reflexní funktory
Translated title:
Tilting theory and reflection functors
Authors:
Pásek, Marek ; Šťovíček, Jan (advisor) ; Růžička, Pavel (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této práci se zabýváme klasickou vychylující teorií. V kompilační části představu- jeme její základní pojmy a dokazujeme dva základní výsledky, totiž Brennerové-Butlerovu větu a Bongartzovo lemma. Oproti předloze, standardní učebnici Assema, Simsona a Skowronského, jsme důkazy rozepsali a doplnili odkazy na užitá homologická lemmata a tím text zpřístupnili i čtenáři v homologické algebře nejistému. Druhá část práce se zabývá konkrétním případem Brennerové-Butlerovy korespon- dence realizované reflexními funktory v acyklických toulcích. Vyložili jsme nutnou ter- minologii a dokázali některá základní tvrzení. Formulovali jsme a dokázali, jaké podoby Brennerové-Butlerovy korespondence v tomto kontextu nabývá.In this thesis we familiarize the reader with the fundamental notions of tilting theory. Building on those, we formulate and prove two major results of classical tilting theory, Brenner-Butler theorem and Bongartz lemma. We base our exposition heavily on the classical textbook of Assem, Simson and Skowronski. A reader unsure of their proficiency in homological algebra may appreciate our efforts to wholly uncover the homological re- sults which come to play in the proofs. In the second part of the thesis we investigate a particular case of acyclic quivers. It turns out there is a delightful instance of Brenner-Butler correspondence in connection with reflection functors. We introduce the fundamental notions and basic facts on repre- sentations of quivers. Next we prove how the correspondence looks like.
Keywords:
quiver|reflection functor|tilting theory|Brenner-Butler theorem; toulec|reflexní funktor|vychylující teorie|Brennerové-Butlerova věta
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/191465