Original title:
Držení těla u předškolních dětí
Translated title:
Body posture in preschool children
Authors:
Krbcová, Nikola ; Mahrová, Andrea (advisor) ; Majorová, Simona (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Držení těla u dětí předškolního věku Cíle: Cílem práce je zkoumání vlivu pohybové intervence na držení těla dětí předškolního věku. Metody: Práce empirického charakteru je koncipována jako jednoskupinový kvaziexperiment. Jedná se o kvalitativní výzkum, kde byl zkoumán vliv pohybového programu s prvky zdravotního cvičení na držení těla dětí předškolního věku. Výzkumu se zúčastnilo 6 dětí (4 dívky, 2 chlapci) ve věku 5-6 let. Výzkum probíhal v FUTURUM FAMILY a BENJAMINEK mateřská škola o.p.s. Pro vstupní a výstupní vyšetření bylo použito kvalitativní hodnocení, které bylo provedeno pomocí čtyř různých metod na hodnocení držení těla. Konkrétně byl použit Matthiasův test, Thomayerova zkouška, Trendelenburg - Duchennova zkouška a vyšetření držení těla dle Jaroše / Lomíčka. Výsledky: Výsledky ukázaly, že ve všech vyšetřovacích metodách došlo ke zlepšení stavu držení těla alespoň u dvou probandů. Největší zlepšení nastalo u Thomayerovy zkoušky a u Trendelenburg - Duchennovy zkoušky, kde došlo ke zlepšení pěti probandů. Závěr: Práce poukázala na důležitost prevence a nápravy vadného držení těla u dětí předškolního věku. Klíčová slova: Držení těla, předškolní věk, postura, zdravotní tělesná výchovaName: Posture in preschool children Objectives: The aim of the work is to investigate the effect of movement intervention on the posture of preschool children. Methods: The empirical work is designed as a one-group quasi-experiment. It is a qualitative research where the effect of an exercise program with elements of health exercises on the posture of preschool children was investigated. The participants were 6 children (4 girls, 2 boys) aged 5-6 years. The research was conducted at FUTURUM FAMILY and BENJAMINEK Kindergarten o.p.s. For the entrance and exit examinations, was used four different posture tests. Specifically, Matthias test, Thomayer test, Trendelenburg-Duchenne test and Jaroš / Lomíček posture test. Results: The results showed that in all methods was an improvement in posture in at least two probands. The greatest improvement occurred in the Thomayer test and in the Trendelenburg-Duchenne test, where five probands improved. Conclusion: The work pointed out the importance of prevention and correction of poor posture in children of preschool age. Keywords: Posture, preschool age, health physical education
Keywords:
health physical education; Posture; preschool age; Držení těla; postura; předškolní věk; zdravotní tělesná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/191218