Název:
Porovnání objemu a intenzity pohybové aktivity dětí předškolního věku participující v organizované a neorganizované pohybové aktivitě
Překlad názvu:
Comparison of the volume and intensity of physical activity of preschool children participating in organised and non-organized physical activity
Autoři:
Jahodová, Klára ; Chrudimský, Jan (vedoucí práce) ; Šteffl, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Porovnání objemu a intenzity pohybové aktivity dětí předškolního věku participující v organizované a neorganizované pohybové aktivitě Cíle: Cílem práce je porovnat objem a intenzitu míry pohybové aktivity pěti až šestiletých dětí, které navštěvují gymnastickou přípravku a dětí, které se věnují pouze volnočasovým pohybovým aktivitám. Metody: Jedná se o teoreticko-empirickou práci, ve které byly realizovány dvě měření jednorázového sběru u souboru 34 dívek ve věku pěti až šesti let, rozdělených do dvou skupin (MŠ a GYM) dle participace v organizované nebo volnočasové pohybové aktivitě. Pro monitoring pohybové aktivity byly použity akcelerometrické přístroje (Actigraph GT9X) a formulář týdenní pohybové aktivity. Pro analýzu a vyhodnocení dat byly využity statistické metody: Shapiro-Wilkův test, Mann-Whitneyho U-test, dvouvýběrový t-test, Chí-kvadrát test a metody popisné statistiky. Výsledky: Výsledky Mann-Whitneyho U-testu i dvouvýběrového t-testu provedeného pro stanovení rozdílu objemu pohybové aktivity ve všech hladinách intenzity u sledovaných skupin MŠ a GYM ukazují, že statisticky významné rozdíly (α = 0,05) jsou v případech celkového objemu pohybové aktivity za týden ve všech hladinách intenzity a v hladině nízké intenzity. V jednotlivých dnech je statisticky významný rozdíl ve všech...Title: Comparison of the volume and intensity of physical activity of preschool children participating in organised and non-organized physical activity Objectives: The aim of the study is to compare the volume and intensity of physical activity in five to six-year-old children who attend a gymnastics preparation and children who attend just leisure time activities. Methods: This is a theoretical-empirical thesis in which two one-time measurements were made on the sample of 34 girls aged five to six years, divided into two groups (MŠ and GYM) based on their participation in organised or leisure-time physical activity. Accelerometers (Actigraph GT9X) and a weekly physical activity form were used to monitoring of physical activity. Statistical methods used for data analysis and evaluation included the Shapiro-Wilk test, Mann-Whitney U-test, two-sample T-test, Chi-square test, and descriptive statistical methods. Results: Results of the Mann-Whitney U-test and two-sample t-test performed to determine the difference in the volume of physical activity at all intensity levels in the observed groups of MŠ and GYM show that there are statistically significant differences (α = 0.05) in the cases of the total volume of physical activity per week at all intensity levels and at the light intensity level. There...
Klíčová slova:
gymnastika; intenzita; organizovaná pohybová aktivita; pohybová aktivita; volnočasová pohybová aktivita; gymnastics; intensity; leisure-time physical activity; organized physical activity; physical activity