Original title:
Metodika zvyšování kapacit místních aktérů k udržitelnému rozvoji regionu
Translated title:
Methodology for increasing the capacity of local actors for sustainable development of the region
Authors:
Dlouhá, Jana ; Pospíšilová, Marie ; Petiška, Eduard ; Dlouhý, Jiří ; Macháčková Henderson, Laura Document type: Methods
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Z analýzy potřeb venkova a malých obcí z hlediska udržitelnosti vyplývá, že předpoklady k nastartování změn leží mj. v oblasti sociální: patří mezi ně sociální kapitál (důvěra, rozvinuté vztahy mezi aktéry, společné aktivity) a vzdělání odpovídající podmínkám regionu (formující místní identitu). Metodika navrhuje, jak vztahy a spolupráci v daném místě utvářet a následně využívat ke zvyšování kvality života a jejích složek - sociálních, environmentálních i ekonomických. Ukazuje postupy pro utváření místní kultury a formování životního stylu, představuje zkušenosti Hnutí pro změnu, rekapituluje principy sociálního podnikání, odkazuje na existující formy spolupráce v komunitních projektech. Ukazuje, že pro sdílené pochopení principů udržitelnosti v regionech chybí příležitosti ke vzdělávání, především vycházejícímu z místně zakotveného učení, které by zajistilo všeobecnou informovanost o místních zdrojích a příležitostech UR.An analysis of the needs of rural and small communities in terms of sustainability shows that the preconditions for initiating change are, among others, in the social sphere: these include social capital (trust, developed relationships between actors, joint activities) and education appropriate to the conditions of the region (shaping local identity). The Methodology proposes how relationships and cooperation in a given place can be shaped and subsequently used to improve the quality of life in all its dimensions - social, environmental and economic. It shows practices for shaping local culture and lifestyle, presents the experience of the Movement for Change, recapitulates the principles of social entrepreneurship, and refers to existing forms of cooperation in community projects. It shows that opportunities for education, especially based on locally embedded learning, are lacking so that a shared understanding of sustainability principles in the regions to ensure a general awareness of local UR resources and opportunities is missing.
Keywords:
community projects; lifelong learning; Methodology; regional development; rural development; Sustainable Development Goals; celoživotní učení; Cíle udržitelného rozvoje; komunitní projekty; Metodika; rozvoj regionu; venkov Project no.: TL02000012 Funding provider: TA0