Original title:
Rozvoj společenského chování u dětí předškolního věku prostřednictvím literárních děl
Translated title:
Development of social behavior in preschool children using literary works
Authors:
Kubátová, Tereza ; Laufková, Veronika (advisor) ; Kadrnožková, Monika (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce předkládá možnosti, jak prostřednictvím práce s knihou seznamovat děti předškolního věku se společenským chováním. Teoretická část práce definuje základní pojmy, které jsou spojovány s etiketou a jsou klíčové pro téma práce. Dále se zabývá socializací, sociálním vývojem a morálním vývojem dítěte předškolního věku. Přibližuje také pojem společenské chování. Dále shrnuje poznatky o literatuře pro děti, více do hloubky se věnuje příběhům s výchovným obsahem. Jsou zde také přiblíženy informace, jak pracovat s knihou v mateřské škole prostřednictvím metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a třífázového modelu učení. V praktické části bylo stanoveno pět dílčích cílů. Nejprve bylo zjišťováno, zda a jakým způsobem pedagogové mateřských škol pracují u dětí s tématem slušného chování. Pro dosažení tohoto cíle byl sestaven a distribuován dotazník pro pedagogy mateřských škol, na jehož základě bylo diagnostikováno pět nejčastějších problémů v oblasti slušného chování u dětí v předškolním věku (konkrétně jde o oblasti vztahy mezi dětmi, dodržování pravidel, stolování, zacházení s věcmi a vztah k autoritě). Následně byly vytvořeny vzdělávací lekce na problémové oblasti, které učitelé uváděli nejčastěji. Lekce byly následně zrealizovány v praxi, vyhodnoceny a ověřeny dalšími třemi...This thesis presents options how to acquaint preschool-aged children with etiquette by the work with a book. The theoretical part of this thesis defines the basic terms which are related to etiquette and are crucial to the topic of thesis. It deals with socialization, social and moral development of preschool-aged children. This part gains an insight into etiquette. It sums up the findings about children's literature and takes a deeper view on stories with educational content. There is also a closer view on information how to work with a book in nursery school by the methods of Reading and Writing for Critical Thinking and Three Phase Model of Learning. There were determined five partial goals in the practical part. First of all it was being found out if and in what way the nursery teachers work with children with a topic of the formal rules of correct or polite behaviour in society. To achieve this goal was made the questionnaire for nursery teachers. On the basis of the outcome of this questionnaire were evaluated five most common difficulties of children's etiquette in the nursery (relationships, observing the rules, table manners, manipulation with things and relationship with authorities). Subsequently there were created educational lessons connected with these five trouble areas, which the...
Keywords:
behaviour in society; children's etiquette; educational lessons; preschool age; work with story; etiketa v mateřské škole; práce s literární předlohou; předškolní věk; společenské chování; vzdělávací lekce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189633