Název:
Optimalizace konzoly brzdících štítů lehkého proudového letounu
Překlad názvu:
Optimization of Light Jet Aircraft Air-brake Bracket
Autoři:
Kopecký, Marek ; Maňas, Pavel (oponent) ; Koutný, Daniel (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Diplomová práce se zabývá návrhem konzoly brzdícího štítu do lehkého proudového letounu. Tvar konzoly byl navržen pomocí topologické optimalizace a konzola byla vyrobená pomocí technologie výroby Selective Laser Melting z materiálu AlSi10Mg. Topologickou optimalizací se konzola odlehčila o 37 % oproti původní součásti a pomocí metody konečných prvků byla provedena deformačně – napěťová analýza k jejímu ověření. Vyrobený prototyp byl destruktivně testován pro zjištění reálného chování a tento test byl porovnán s MKP simulací. Testováním bylo též ověřeno, že konzola vyhovuje daným stavům zatěžování a má téměř pětkrát větší únosnost, než může nastat při reálném zatěžování. Návrhem nového odlehčeného tvaru konzoly se zvětší dolet letounu a zmenší se uhlíková stopa.
The master thesis deals with a design of an air brake bracket for a light jet aircraft. The shape of the bracket was topologically optimized and manufactured using Selective Laser Melting technology using the AlSi10Mg material, resulting in a 37% reduction in weight. The component was verified using FEA. The real prototype was destructively tested to determine its behaviour and then was compared with the FEA simulation. The testing also confirmed that the bracket complies with the given load conditions and has almost five times greater load capacity compared to the operating load. The new design of the lightweight bracket will increase the range of the aircraft and reduce the carbon footprint.
Klíčová slova:
AlSi10Mg; Konzola brzdícího štítu; Selective laser melting; Topologická optimalizace; Air brake bracket; AlSi10Mg; Selective laser melting; Topology optimization
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/247786