Název:
Metody posuzování životního cyklu akumulátorů pro BEV a PHEV vozidla
Překlad názvu:
Life cycle assessment methods for BEV and PHEV batteries
Autoři:
Dvořák, Matouš ; Pokorný, Jan (oponent) ; Fišer, Jan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Elektromobilita je aktuální téma a cesta, jak snížit uhlíkovou stopu nejen v osobní dopravě. Provoz elektromobilu však nemá oproti automobilům se spalovacím motorem přímo vliv na produkci emisí. Otázkou však zůstává výroba akumulátoru. který obsahuje vzácné kovy, jejichž těžba je energeticky i environmentálně velmi náročná. Cílem diplomové práce je zanalyzovat energetickou náročnost a emisní stopu výroby různých typů akumulátorů. Práce obsahuje všeobecné představení metody posuzování životního cyklu výrobku (LCA – Life Cycle Assessment), na kterou navazuje kapitola ohledně konstrukce akumulátorů a jejich rozdělení podle chemického složení elektrod. Z analýzy LCA studií akumulátorů vyplývá, že energeticky nejvýhodnější z hlediska výroby je akumulátor s NMC katodou a z hlediska emisí je to akumulátor s LMO katodou. Výsledky jsou však silně ovlivněny vstupními daty, které mají LCA studie často rozdílné, proto nelze vyvodit jednoznačný závěr. Část práce se zabývá analýzou dopadů výroby akumulátoru na životní prostředí při použití různých energetických mixů a různých typů výrobních technologií. Práce může sloužit jako podklad pro detailnější zkoumání výrobní části akumulátoru a pro minimalizaci jejího dopadu tohoto na životní prostředí.
Electromobility is a current topic and a way to reduce the carbon footprint not only in personal transport. The operation of an electric car does not have a direct impact on emissions compared to an internal combustion engine car. However, the issue remains the production of the battery, which contains rare metals that are very energy and environmentally demanding to extract. The aim of this thesis is to analyse the energy consumption and emission footprint of the production of different types of batteries. The thesis includes a general introduction to the Life Cycle Assessment (LCA) method, followed by a chapter on battery design and the classification of batteries according to electrode chemistry. The analysis of LCA studies of batteries shows that the least energy intensive battery in terms of production is the battery with NMC cathode and in terms of emissions it is the battery with LMO cathode. However, the results are strongly influenced by the input data, which are often different in LCA studies, so it is not possible to draw a clear conclusion. Part of the thesis deals with the analysis of the environmental impacts of battery production using different energy mixes and different types of production technologies. The work can serve as a basis for a more detailed investigation of the production part of the battery and for minimizing the environmental impact of this process.
Klíčová slova:
akumulátor; cradle-to-gate; elektromobil; emise skleníkových plynů; energetická náročnost výroby; metoda posuzování životního cyklu; battery pack; cradle-to-gate; electric vehicle; energy consumption; green gas emissions; life cycle assessment method
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/248593