Název:
Design závěsné tramvaje pro město Brno
Překlad názvu:
Design of Suspension Tram for the City Brno
Autoři:
Gálová, Kateřina ; Surman, Martin (oponent) ; Křenek, Ladislav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
S rostoucí hustotou městského provozu se automobilová doprava v centru měst stává nejen neefektivní, ale také přispívá k degradaci kvality ovzduší a ke zvyšování zdravotních rizik pro obyvatele. Hromadná doprava oproti tomu podporuje udržitelnou městskou mobilitu. Perspektivní oblastí pro rozvoj hromadné dopravy jsou v současnosti návrhy podzemních a nadzemních dopravních systémů. Nadzemní systémy, které nejsou omezovány dopravními zácpami a které vykazují minimální riziko nehod, mají kapacitu přepravit srovnatelné množství cestujících jako metro. Jejich konstrukce navíc nevyžaduje rozsáhlé zásahy do půdy na rozdíl od podzemních systémů. Proto byl pro tuto práci zvolen návrh konceptu závěsné tramvaje. Tento koncept nejenže nabízí atraktivní způsob přepravy, ale také může přilákat více rezidentů a turistů k využívání hromadné dopravy. Návrh se zaměřuje na integraci technických a ergonomických požadavků, čímž se snaží splnit současné potřeby moderní městské mobility.
With increasing traffic density, automotive transportation in city centres is not only becoming inefficient, but also contributing to air pollution and health problems. In contrast, public transport promotes more sustainable urban mobility solution. A promising area for the development of public transport is currently the design of underground and above-ground systems. Overhead systems that are not constrained by congestion and that have a minimal risk of accidents can carry a comparable number of people as the metro. In addition, their construction does not require extensive ground excavation. Therefore, the design of a suspended monorail concept was chosen. This concept not only offers an attractive mode of transportation but also has the potential to attract more residents and tourists to use public transport. The design focuses on integrating technical and ergonomic requirements, thereby aiming to meet the current needs of modern urban mobility.
Klíčová slova:
design; hromadná doprava; nadzemní dráha; Závěsná tramvaj; design; public transport; Suspended tram; suspension monorail
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/248597