Název:
Zjednodušený výpočet průhybu segmentu ložiska
Překlad názvu:
A simplified model of the pad deformation of the journal bearing
Autoři:
Janiš, Tomáš ; Cabaj, Gabriel (oponent) ; Pokorný, Jan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Předložená bakalářská práce se zabývá výpočtem průhybu segmentu hydrodynamického radiálního ložiska s naklápěcími segmenty. Tento typ ložiska je popsán svými charakteristikami, které se určují pomocí simulací. Znalost těchto charakteristik je důležitá pro predikování chování ložisek v provozu a pro návrh zařízení využívající tyto ložiska. Charakteristiky ložiska jsou silně závislé na tloušťce mazacího filmu. Ta je ve skutečnosti velmi tenká, a proto ji ovlivňuje i sebemenší průhyb segmentu. Tato práce se proto zabývá výpočtem průhybu segmentů. Díky tomuto výpočtu je následně možné vliv deformace segmentů zahrnout do navazujících simulací pro určení charakteristik ložiska. Díky zahrnutí tohoto vlivu dojde ke zpřesnění simulací. Z tohoto důvodu je vytvořen výpočetní model průhybu segmentu ložiska. Tento model vychází z diferenciální rovnice průhybové čáry za předpokladu malých deformací. V tomto výpočtu jsou zahrnuty teplotní účinky způsobené zahříváním maziva a tlakové účinky způsobené zatížením segmentu ložiska. Výsledky průhybu od těchto zatížení jsou nadále porovnány s výsledky získané díky metodě konečných prvků. Při tomto porovnání nebyla dosažena požadovaná shoda.
The presented bachelor thesis deals with the calculation of deflection of a pad of a hydrodynamic radial bearing with tilting pads. This type of bearing is described by its characteristics, which are determined by means of simulations. Knowledge of these characteristics is important for predicting the behaviour of bearings in service and for the design of equipment using these bearings. The bearing characteristics are strongly dependent on the thickness of the lubricating film. This is in fact very thin and is therefore affected by the slightest deflection of the pad. This paper therefore deals with the calculation of pad deflection. With this calculation, the effect of pad deflection can then be included in downstream simulations to determine the bearing characteristics. The inclusion of this effect results in more accurate simulations. For this reason, a computational model of bearing pad deflection is developed. This model is based on the differential equation of the deflection line assuming small deformations. The temperature effects due to lubricant heating and the pressure effects due to bearing pad loading are included in this calculation. The deflection results from these loads are further compared with the results obtained by the finite element method. This comparison did not achieve the required compliance.
Klíčová slova:
hydrodynamické ložisko s naklápěcími segmenty; metoda konečných prvků; Průhyb segmentu; výpočtové modelování; computational modeling; finite element method; hydrodynamic tilting-pad bearing; Pad deflection
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/248541