Název:
Aerodynamický návrh vstupu vzduchu motoru sportovního vozu
Překlad názvu:
Aerodynamic design of racing car engine air intake
Autoři:
Galáš, Jáchym ; Havran, Edmund (oponent) ; Popela, Robert (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [eng][cze]
Tato studie využívá výpočetní dynamiku tekutin (CFD) k porovnání aerodynamického výkonu dvou odlišných návrhů nasávacích otvorů pro motorové závodní a sportovní vozy: jeden na způsob ponořeného nasávacího otvoru NACA a druhý jako střešní nasávací otvor. Tyto návrhy představují dva běžné přístupy v aerodynamice závodních vozů, každý se svými výhodami i nevýhodami. Pro motor je jedním z klíčových faktorů pro jeho výkon tlak, pod kterým je vzduch dodáván do spalovací komory, proto je důležité vstup navrhnout takovým způsobem, aby došlo k co možná nejnižším tlakovým ztrátám. Výsledky umožňují lépe pochopit, jak jednotlivé návrhy fungují, ty jsou následně porovnány a jsou navržena možná zlepšení a řešení pro další iterace.
This study employs computational fluid dynamics (CFD) to compare the aerodynamic performance of two distinct designs for race car and sports car engine air inlets: a NACA-style submerged inlet and a roof scoop. These designs represent two prevalent approaches in race car and sports car aerodynamics, each offering unique advantages and challenges. For an engine, one of the key factors in its performance is the pressure under which the air is delivered into the combustion chamber. For this reason, it is important to design the inlet so that the pressure losses are as low as possible. The results provide a better understanding of the two design philosophies which are then compared and possible improvements and solutions for further iterations are proposed.
Klíčová slova:
Aerodynamics; Air intake; Computational Fluid Dynamics (CFD); Engine air inlet; Aerodynamika; Computational Fluid Dynamics (CFD); Přívod vzduchu; Vstup vzduchu do motoru
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/248540