Original title:
Design plavidla pro sběr oceánského odpadu
Translated title:
Design of a Vessel for Ocean Waste Collection
Authors:
Šnajdr, Petr ; Paliatka, Peter (referee) ; Křenek, Ladislav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá problémem exponenciálně narůstajícího množství plastového odpadu ve světových mořích a oceánech. V textu jsou rozebrány příčiny tohoto problému a jeho současné snahy řešení, včetně jejich analýzy na jejímž základě jsou identifikovány a navrženy nové možnosti řešení. Cílem práce je návrh plavidla včetně jeho systému provozu, které umožní sběr plovoucího odpadu z rozsáhlých vodních ploch a zároveň bude maximálně udržitelné. Navržené plavidlo přistupuje k problematice systémovým řešením, které neřeší pouze koncový problém, ale i jeho příčiny. K tomu využívá svého konfigurovatelného designu mezi pracovní a obytnou verzí. Plavidlo v obou případech sbírá plovoucí odpad unikátním systémem dvou oddělitelných motorových plováků, které směřují odpad k plavidlu, kde je následně nabírán a zpracováván pyrolýzou přímo na palubě. Kromě toho obytná verze plavidla umožňuje ubytování veřejnosti na palubě, což finančně podpoří provoz a zároveň mediálně a zážitkově edukuje společnost o globálním problému plastového znečištění. Provoz plavidla je díky využití obnovitelných zdrojů energie a semiautonomnímu řízení v maximální možné míře ekologický a soběstačný. V rámci toho bylo navrženo inovativní zařízení kombinující vertikální křídla pohánějící plavidlo, která zároveň integrující rotační turbínu generující elektřinu z větrné energie. Výsledky práce přináší systémové řešení problematiky plastového znečištění oceánů, které může být nejenom ekonomicky a environmentálně udržitelné, ale navíc má společenský přesah. Kromě toho nabízí řadu inovativní technických a designových řešení, které mohou být aplikovány i v jiných technologiích.
The thesis deals with the problem of the exponentially increasing amount of plastic waste in the world's seas and oceans. The text discusses the causes of this problem and current efforts to address it, including an analysis of these efforts, on the basis of which new solutions are identified and proposed. The aim of the thesis is to design a vessel, including its operating system, that will enable the collection of floating waste from large bodies of water while being as sustainable as possible. The proposed vessel approaches the problem with a systemic solution that addresses not only the end problem but also its causes. To do this, it uses its configurable design between working and living versions. In both cases, the vessel collects floating waste through a unique system of two separable motorised floats that direct the waste to the vessel, where it is then scooped and processed by pyrolysis on board. In addition, the residential version of the vessel allows public accommodation on board, which will financially support operations while educating the community about the global problem of plastic pollution through media and experience. The operation of the vessel is as environmentally friendly and self-sufficient as possible through the use of renewable energy and semi-autonomous steering. Within this framework, an innovative device combining vertical wings propelling the vessel while integrating a rotating turbine generating electricity from wind power has been designed. The results of the work provide a systemic solution to the problem of plastic pollution in the oceans, which can not only be economically and environmentally sustainable, but also has a social impact. In addition, it offers a number of innovative technical and design solutions that can be applied in other technologies.
Keywords:
design of a vessel; microplastics; ocean plastic pollution; ocean waste removal; sustainability; design plavidla; mikroplasty; plastové znečištění oceánů; sběr oceánského odpadu; udržitelnost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/248600