Název:
Chování žen v silničním provozu
Překlad názvu:
Women behavior in road traffic
Autoři:
Gajdůšková, Vendula ; Belák, Michal (oponent) ; Bucsuházy, Kateřina (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá analýzou chování žen v silničním provozu se zaměřením na vizuální kontrolu situace za vozidlem před zahájením, během a po provedení vybraných jízdních manévrů. Na základě analýzy současného stavu bylo navrženo experimentální měření v reálném provozu ve Zlíně a jeho blízkém okolí. Analyzováno bylo vizuální vnímání během kontroly situace za vozidlem, strategie pohledů a jejich délky. Průměrné délky fixace do zpětného zrcátka se pohybovaly od 0,28 s do 0,47 s. Výsledky ukázaly, že nejdelší doby fixací byly zaznamenány při zastavení před křižovatkou a nejkratší při odbočování vpravo. Studie také odhalila rozdíly ve strategiích pohledů a v chování mezi muži a ženami. Ukázalo se, že se ženy více soustředí na situaci před vozidlem než na situaci za vozidlem. Výsledky této práce mohou být využity při analýze dopravních nehod a přispět ke zlepšení výuky v autoškolách.
This thesis is focused on women's behavior in road traffic, specifically the visual perception of the situation behind the vehicle before initiating, during, and after completing the selected driving maneuvers. Based on the analysis of the current state, experimental measurements were proposed to be conducted in real traffic conditions in Zlín and its surrounding area. The visual perception during the analysis of the situation behind the vehicle, eye movement strategies, and their durations were analyzed. The average fixation durations ranged from 0.28 seconds to 0.47 seconds. The results showed that the longest fixation durations were recorded when stopping before an intersection and the shortest when turning right. The study also revealed differences in eye movement strategies and behavior between men and women. It was shown that women focus more on the situation in front of the vehicle than on the situation behind it. The results of this work can be utilized in the analysis of road crashes and contribute to the improvement of driving school training.
Klíčová slova:
eyetracking; jízdní manévry; kontrola situace za vozidlem; odbočování; změna jízdního pruhu.; Ženy v dopravě; checking of the situation behind the vehicle; driving maneuvers; eyetracking; lane changing.; turning; Women in road traffic
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/248624