Original title:
Interaktivní vyprávění příběhů ve videohrách
Translated title:
Interactive Narrative in Video Games
Authors:
Lisá, Kvetoslava ; Zmrzlá, Petra (referee) ; Ellederová, Eva (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[eng][cze]
Z důvodu narůstající popularity videoher jako média pro vyprávění příběhů, je důležitá jejich analýza a posouzení vlivu jejich příběhů. Komplexní analýza vyžaduje přístup, který zohledňuje inherentní interaktivitu média. Tradiční literární teorie, přestože je účinná při analýze jiných forem médií, v tomto ohledu zaostává, proto je nezbytné přijmout vhodnější přístup k pochopení jedinečné interaktivní povahy videoher. Tato bakalářská práce zkoumá strukturu příběhu, například linearitu nebo časově-prostorové prvky, a jeho prvky, například jeho strukturu a postavy. Následně byly tyto prvky použity na analýzu čtyř videoher, které sdílejí podobnosti v některých jejich prvcích.
Video games, as an emerging storytelling medium, are important to properly analyse alongside their narrative impact on their audience. A comprehensive analysis of video games requires an approach that accounts for the inherent interactivity of the medium. Traditional literary theory while effective in analysing other forms of media, falls short in this regard. Therefore, it is essential to adopt a more suitable approach to understand the unique interactive nature of video games. This bachelor’s thesis examines the narrative elements that build up a story, such as linearity or spatio-temporal settings, and story structures, such as characters and plot. These elements are then used to analyse four video games that share certain similarities in some of their elements.
Keywords:
imerze; interaktivita; lineární narativ; naratologie; nelineární narativ; prostorový narativ; videohry; vyprávění příběhů; časový narativ; immersion; interactivity; linear narrative; narratology; non-linear narrative; spatial narrative; storytelling; temporal narrative; video games
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/246844