Název:
Matematický model množství nasávaného vzduchu do spalovacího motoru
Překlad názvu:
Mathematical model of the mass of the intake air into the internal combustion engine
Autoři:
Sikarenko, Ivan ; Beran, Martin (oponent) ; Svída, David (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Předložená práce představuje studii vytvoření matematického modelu množství nasávaného vzduchu do spalovacího motoru pomocí prostředí MATLAB Simulink. K dosažení tohoto cíle byly studovány a analyzovány stávající metody měření hmotnosti nasávaného vzduchu, z nichž se jako nejvhodnější ukázala metoda založená na využití mapy objemové účinnosti. Experimentální data byla získána na zkušební stolici, poté byly výsledky měření správně interpretovány pro sestavení modelu v prostředí MATLAB Simulink. Ověření modelu ukázalo, že maximální odchylka výpočtu od údajů ze snímače MAF je 2.4 %, nicméně přesnost modelu lze zvýšit provedením dalších zkoušek k doplnění mapy objemové účinnosti.
The thesis presents a study of the creation of a mathematical model of the mass of air intake into an internal combustion engine using MATLAB Simulink environment. To achieve this objective, existing methods of measuring the mass of the flowing air were studied and analyzed, of which the method based on the use of the volumetric efficiency map proved to be the most suitable. Experimental data was obtained on a test bench, then the measurement results were correctly interpreted to build a model in MATLAB Simulink environment. The model validation showed that the maximum deviation of the calculation from the MAF sensor data is 2.4%, however, the accuracy of the model can be improved by performing further tests to complete the volumetric efficiency map.
Klíčová slova:
Hmotnost vzduchu; MAF senzor; matematický model; objemová účinnost; Air mass; MAF sensor; mathematical model; volumetric efficiency
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/248029