Original title:
Vyvažování řadových a vidlicových motorů
Translated title:
Balancing of inline and V engines
Authors:
Dvořáček, Milan ; Šebela, Kamil (referee) ; Fridrichová, Kateřina (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce se zabývá popisem problematiky nevyváženosti klikového mechanismu spalovacích motorů. V teoretické části práce jsou nejprve popsány příčiny nevyváženosti a mechanismy, které nevyváženost kompenzují. Detailněji je popsána také nevyváženost některých konkrétních typů řadových a vidlicových motorů s důrazem na posuvné setrvačné síly. V praktické části práce je ověřen způsob vyvážení řadového tříválcového motoru pomocí simulací v simulačním nástroji GT Suite.
This bachelor thesis is concentrated on imbalance of crank train of combustion engines. In first phase focused on theory, sources of imbalance and mechanisms compensating this imbalance are described. Imbalance of few specific inline and V engines is described in detail with emphasis on reciprocating inertia force. In second phase, forms of balancing of in-line three-cylinder engine are tested using simulations in GT Suite simulation tool.
Keywords:
balancing arm; balancing shaft; Crank train; GT Suite; in-line engine; V-engine; GT Suite; Klikový mechanismus; vidlicový motor; vyvažovací hřídel; vyvažovací páka; řadový motor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/247625