Název:
Metody pro návrh a testování náprav osobních vozidel
Překlad názvu:
Vehicle suspension design and testing methods
Autoři:
Šenkeříková, Veronika ; Tobiáš, Martin (oponent) ; Fojtášek, Jan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato bakalářská práce se věnuje systémům zavěšení kol a jejich typologii. Dále jsou v práci rozebrány základní geometrické parametry těchto systémů. Typy zavěšení kol (náprav) jsou klasifikovány podle vzájemné závislosti jednotlivých kol. Následně práce obsahuje přehled simulačních softwarů pro vývoj a testování podvozku ve virtuální fázi vývoje. Ty jsou děleny podle výpočetních principů, vyhodnocování výsledků a podle prostředí. Poslední část je věnována problematice spojené s testováním podvozků a jeho vlastností jako celku, testováním jednotlivých dílů podvozku pro ověření životnosti apod. V práci jsou uvedeny konkrétní zástupci testovacích stavů. Za jednotlivé díly podvozku je vybrán vždy reprezentativní zástupce z každého podsystému podvozku. Tato práce poskytuje aktuální přehled o metodách a nástrojích používaných v automobilovém průmyslu při vývoji a testování. Ukazuje důležitost jak virtuálního testování, tak testování na zkušebních stavech již hotových výrobků.
This bachelor's thesis is dedicated to suspension systems and their typology. Furthermore, the basic geometric parameters of these systems are discussed in the thesis. Types of suspensions (axles) are classified according to the interdependence of individual wheels. Subsequently, the thesis provides an overview of simulation software for chassis development and testing in the virtual phase of development. These are divided according to computational principles, result evaluation, and environment. The last section addresses issues related to chassis testing and its properties as a whole, testing individual chassis components to verify durability etc. The thesis includes specific representatives of testing conditions. For each chassis component, a representative from each chassis subsystem is selected. This thesis provides a current overview of methods and tools used in the automotive industry for development and testing. It demonstrates the importance of both virtual testing and testing on testbeds for already finished products.
Klíčová slova:
náprava; podvozek; testovací softwary; virtuální testování; zavěšení kol; zkušební stavy; axle; chassis; suspension; test rigs; testing software; virtual testing
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/247136