Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Poradenská činnost školních speciálních pedagogů na základních školách hlavního vzdělávacího proudu u žáků s lehkým mentálním postižením
Original title:
Poradenská činnost školních speciálních pedagogů na základních školách hlavního vzdělávacího proudu u žáků s lehkým mentálním postižením
Translated title:
Counseling activities of special educational needs teacher in mainstream elementary schools for pupils with mild intellectual disability
Authors:
Kalinová, Anna ; Němec, Zbyněk (advisor) ; Zemková, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na metody a formy podpory a poradenství, které jsou poskytovány školním speciálním pedagogem na běžné základní škole žákovi s lehkým mentálním postižením. Cílem práce je zmapování a představení metod, které jsou voleny při práci s vybraným žákem a důvody jejich využívání. Teoretická část vymezuje pojmy mentální postižení, hlavně pak lehké mentální postižení, profesi školního speciálního pedagoga a metody, které se všeobecně využívají při vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. V empirické části je představeno samotné výzkumné šetření. Nejprve jsou popsány hlavní cíle, metody a výsledky analýzy šetření, jsou zde také představeny respondentky, které se výzkumného šetření účastnily. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření, které bylo realizováno metodou polostrukturovaného rozhovoru, který mapuje poskytované metody podpory a poradenství, ale také profesní dráhu školních speciálních pedagogů a v neposlední řadě také jejich pohled na inkluzivní vzdělávání. Rozhovory byly kódováním rozděleny na šest oblastí, které jsou pak porovnávány mezi jednotlivými respondentkami. Výzkumné šetření umožnilo nahlédnout do praxe v oblasti vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením a představilo nejčastěji používané metody a...The diploma thesis focuses on the methods and forms of support and counselling provided by a school special educator in a mainstream primary school to a pupil with mild mental disability. The aim of the thesis is to map and present the methods that are chosen when working with the chosen pupil and the reasons for their use. The theoretical part defines the concepts of intellectual disability, especially mild intellectual disability, the profession of the school special educational needs teacher and the methods that are generally used in the education of pupils with mild intellectual disability in mainstream primary schools. The empirical part presents the research investigation itself. First, the main objectives, methods and results of the analysis of the investigation are described, and the respondents who participated in the research investigation are also presented. This is a qualitative research investigation, which was carried out using a semi-structured interview method, which maps the methods of support and guidance provided, but also the professional career of school special educators and, last but not least, their perspective on inclusive education. The interviews were coded into six domains, which are then compared between respondents. The research investigation provided an insight into...
Keywords:
coundeling; educational assistant; elementary school; inclusive education; mild intellectual disability; school special needs teacher; support measures; asistent pedagoga; inkluzivní vzdělávání; lehké mentální postižení; podpůrná opatření; poradenství; základní škola; školní speciální pedagog
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189239