Original title:
Motivace a bariéry v dalším vzdělávání dospělých
Translated title:
Motivation and barriers to further adult education
Authors:
Řeháková, Nikola ; Veteška, Jaroslav (advisor) ; Pavlov, Ivan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra andragogiky a managementu vzdělávání DIPLOMOVÁ PRÁCE Motivace a bariéry v dalším vzdělávání dospělých Motivation and barriers to further adult education Bc. Nikola Řeháková Vedoucí práce: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA Studijní program: Andragogika a management vzdělávání Studijní obor: N AMGT 2024 ABSTRAKT Tato práce se zabývá motivací a bariérami v dalším vzdělávání u jednotlivých věkových kategorií dospělosti. Kategorie dospělosti vychází z vývojových období a jsou řazeny dle věku: mladá dospělost (20-29 let), střední (30-44 let) a pozdní (45-60 let). Teoretická část pojednává o dalším vzdělávání, které je součástí celoživotního učení. Dále staví na psychologii učení dospělých, v rámci níž jsou představeny poznatky ohledně vývojových období dospělosti a taktéž jsou přiblíženy dosavadní znalosti motivace a bariér ve vzdělávání dospělých. Cílem práce bylo zanalyzovat a popsat současný postoj jednotlivých kategorií dospělosti k učení, jejich motivaci a bariéry v dalším vzdělávání. Kvantitativní výzkum proběhl pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 240 respondentů, a tedy 80 jedinců v každé věkové kategorii dospělosti (mladá, střední, pozdní). V souladu s cílem práce bylo stanoveno několik výzkumných otázek, pomocí nichž bylo zjištěno,...Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra andragogiky a managementu vzdělávání DIPLOMOVÁ PRÁCE Motivace a bariéry v dalším vzdělávání dospělých Motivation and barriers to further adult education Bc. Nikola Řeháková Vedoucí práce: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA Studijní program: Andragogika a management vzdělávání Studijní obor: N AMGT 2024 ABSTRACT This work deals with motivations and barriers in further education within individual age categories of adulthood. Adult age categories are based on developmental periods and are classified by age: young adulthood (20-29 years), middle adulthood (30-44 years), and late adulthood (45-60 years). The theoretical part discusses further education, which is part of lifelong learning. It also builds on the psychology of adult learning, within which insights into individual developmental periods of adulthood are presented, and existing knowledge of motivation and barriers in adult education is also explored. The aim of the work was to analyze and describe the current attitudes of individual adulthood categories towards learning, their motivation, and barriers in further education. Quantitative research was conducted through a questionnaire survey, which involved 240 respondents, with 80 individuals in each age category of adulthood (young, middle, and...
Keywords:
adult learning; barriers; further education; lifelong learning; motivation; psychology of adult learning; bariéry; celoživotní učení; další vzdělávání; motivace; psychologie učení dospělých; učení dospělých
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189286