Název:
Práce s autorskou pohádkou Karla Čapka na 1. stupni ZŠ k rozvoji mezipředmětových vztahů
Překlad názvu:
Karel Čapek's author's fairy tale in primary education to develop intersubject relationships
Autoři:
Šreinová, Eliška ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá rozvojem mezipředmětových vztahů za použití autorské pohádky, konkrétně autorské pohádky Karla Čapka. Dále se věnuje vývoji pohádkového žánru a jeho znakům, a charakteristice autorských pohádek Karla Čapka. V rámci rešerše aktuálních čítanek bylo zjišťováno, jak četně je do současných čítanek zařazována autorská pohádka Karla Čapka (z knihy Devatero pohádek a ještě jedna jako přívažek od Josefa Čapka). Ukázalo se, že nejčastěji je využita pohádka O princezně solimánské. Ta byla v praktické části využita jako text pro využití mezipředmětových vztahů. Realizace byla provedena ve 4. třídě s 24 žáky v hodině literární výchovy, hudební výchovy, českého jazyka a vlastivědy. Jednotlivé hodiny byly podrobně naplánovány, potom realizovány, následně podrobeny kritické analýze a autoevaluaci. Ukázalo se, že připravené hodiny vedly k cílům, které podporují mezipředmětové vztahy. Nejvíce se osvědčilo propojení textu s tématem vlastních jmen v hodině češtiny a dále zpracování téhož textu v hudební výchově s použitím konkrétní ukázky z filmu vzniklého na motivy dané pohádky. V pedagogických reflexích jsou navrženy změny či vylepšení některých postupů ve vyučovacích hodinách. Návrhy hodin mohou posloužit jako inspirace dalším pedagogům. KLÍČOVÁ SLOVA autorská pohádka, mezipředmětové...This master thesis deals with the development of intersubject relations using the author's fairy tale, specifically the author's fairy tale by Karel Čapek. It also examines the development of the fairy tale genre and its features, and the characteristics of Karel Čapek's authorial fairy tales. In the course of research of current reading books, it was determined how often Karel Čapek's fairy tales are included in the reading books (from the book Devatero pohádek a ještě jedna jako přívažek od Josefa Čapka). It turned out that the most frequently used fairy tale is O princezně solimánské. The latter was used in the practical part as a text for the use of cross- curricular relations. The implementation was carried out in the 4th grade with 24 pupils in the lessons of literary education, music education, Czech language and national history. Individual lessons were planned in detail, then implemented, then subjected to a critical analysis and self-evaluation. It turned out that the prepared lessons led to objectives that support cross-curricular relationships. The most successful was the linking of the text with the topic of proper noun in the Czech language lesson and the processing of the same text in music education using a specific excerpt from the film based on the fairy tale. The pedagogical...
Klíčová slova:
1. stupeň ZŠ; autorské pohádky; mezipředmětové vztahy; rozvoj čtenářství; author's fairy tale; intersubject relationships; primary education; reading development