Název:
Rozvoj hmatového vnímání u nevidomých dětí v předškolním věku
Překlad názvu:
Development of tactile perception in blind children of preschool age
Autoři:
Vacková, Adéla ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Bertlová, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem rozvoje hmatového vnímání u nevidomých dětí v předškolním věku. Hmatové vnímání je pro osoby se zrakovým postižením, a hlavně u nevidomých, jedním z klíčových faktorů pro jejich snadnější a hodnotnější život. Lidé se zrakovým postižením se na hmatové vnímání (i vnímání jinými smysly) spoléhají. Tito jedinci se v první řadě soustředí na jednotlivé detaily, které postupně propojují a jejich prostřednictvím si dělají celkovou představu o daném objektu. Práce obsahuje základní teorii zrakového postižení, hmatového vnímání a tyflografiky. V další části se pak zaměřuje na rozvoj hmatového vnímání, stimulace, myšlení, kreativity a představivosti u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku a také na důležitost rozvoje hmatového vnímání u těchto dětí. Šetření bylo provedeno kvalitativním výzkumem a sběr dat proběhl formou polostrukturovaného rozhovoru a pozorováním. Do výzkumného šetření byly zařazeny děti se zrakovým postižením a jejich vyučující z Mateřské školy Jaroslava Ježka. Pro srovnání byly rozhovory a pozorování prováděny také na dětech bez zrakového postižení. Rozhovory se věnují převážně oblasti rozvoje hmatového vnímání u dětí se zrakovým postižením a oblasti funkčnosti reliéfního pexesa, které jsem pro účely výzkumného šetření vyrobila. Výzkumné otázky...The bachelor's thesis addresses the topic of developing tactile perception in preschool-aged children who are visually impaired. Tactile perception is a key factor for individuals with visual impairments, especially for those who are blind, as it facilitates a more manageable and meaningful life. People with visual impairments rely on tactile perception (as well as other sensory perceptions). These individuals focus primarily on individual details, which they gradually connect to form an overall picture of a given object. The thesis includes basic theories on visual impairment, tactile perception, and typhlography. The subsequent sections focus on the development of tactile perception, stimulation, thinking, creativity, and imagination in preschool-aged children with visual impairments, as well as the importance of developing tactile perception in these children. The research was conducted using qualitative methods, with data collected through semi-structured interviews and observations. The study involved children with visual impairments and their educators from the Jaroslav Ježek Kindergarten. For comparison, interviews and observations were also conducted with children without visual impairments. The research mainly focused on the development of tactile perception in children with visual...
Klíčová slova:
hmatové vnímání; pexeso; tyflografika; zrakové postižení; pexeso; tactile perception; typhlography; visual impairment