Original title:
Problémové chování žáků 1.stupně očima učitelů
Translated title:
Problematic behavior of primary school pupils through the eyes of teachers
Authors:
Vodolánová, Kateřina ; Krčmářová, Tereza (advisor) ; Vallin, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem problémového chování žáků prvního stupně očima učitelů. Tedy tím, jakým způsobem nahlíží učitelé na problémové chování žáků a jejich případné řešení, pokud tedy k problémovému chování již došlo. Teoretická část popisuje problémové a rizikové chování a to, jakým způsobem by učitel toto chování mohl nejen řešit, ale hlavně mu i předejít. To samé je pak popisováno i u chování žáků s poruchou autistického spektra. Praktická část nabízí pohled sedmi učitelek s různou délkou praxe na tři pedagogické situace. Na základě polostrukturovaných rozhovorů s nimi se ukázalo, že i když se v některých názorech navzájem od sebe odlišovaly, i tak z větší míry uvažovaly nad problémovým chováním a jeho řešením podobně. Spojením nejčastějších výpovědí a úvah respondentů vzešly scénáře k daným situacím. KLÍČOVÁ SLOVA učitel, kázeň, problematická situace, chování žáka, primární škola, rozhovorThe diploma thesis deals with the topic of problematic behavior of first-grade students through the eyes of teachers. In other words, how do teachers view the problematic behavior of pupils and their possible solutions, if the problematic behavior has already occurred. The theoretical part describes problematic and risky behavior and how the teacher could not only solve this behavior, but also prevent it. The same is then described in the behavior of students with autism spectrum disorders. The practical part offers the perspective of seven female teachers with different lengths of experience on three pedagogical situations. On the basis of semi-structured interviews with them, it became clear that even though they differed from each other in some opinions, they still largely thought about problem behavior and its solution in a similar way. By combining the most frequent statements and reflections of the respondents, scenarios for the given situations emerged. KEYWORDS teacher, discipline, problematic situation, student behaviour, primary school, interview
Keywords:
discipline; interview; primary school; problematic situation; student behaviour; teacher; chování žáka; kázeň; primární škola; problematická situace; rozhovor; učitel
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189582