Název:
Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka (CLIL) v odborných předmětech na Vysokém učení technickém v Brně
Překlad názvu:
Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Engineering Courses at Brno University of Technology
Autoři:
Denysenko, Valeriia ; Langerová, Petra (oponent) ; Ellederová, Eva (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [eng][cze]
Cílem této bakalářské práce je vymezit koncepci integrované výuky předmětu a cizího jazyka (CLIL) a analyzovat některé faktory, které ovlivňují úspěšnou implementaci CLIL v odborných předmětech na Vysokém učení technickém v Brně. Teoretická část práce diskutuje výhody CLILu, vysvětluje model Coyleové, Hooda a Marshe a popisuje využití různých pedagogických modelů a strategií při integraci této metody do kurikula. Zároveň také předkládá přehled vybraných výzkumných studií zaměřených na využití CLILu, který ukazuje, že CLIL má na univerzitách významný vliv na výuku odborných předmětů prostřednictvím cizího jazyka. Praktická část práce se zabývá výzkumem zaměřeným na aktuální situaci CLILu v odborných předmětech studijního programu Angličtina v elektrotechnice a informatice na Vysokém učení technickém v Brně. Závěrem práce diskutuje výzkumná zjištění vyplývající z dotazníkového šetření mezi učiteli a studenty a navrhuje, jakým způsobem výuku prostřednictvím CLILu zdokonalit.
The bachelor’s thesis aims to frame the content and language integrated learning (CLIL) concept and analyse some factors influencing the successful implementation of CLIL in engineering courses at Brno University of Technology. The theoretical part of the thesis discusses the advantages of CLIL, explains Coyle, Hood and Marsh’s CLIL framework, and describes different pedagogical models and strategies used to integrate CLIL into a curriculum. It also provides a survey of selected CLIL research studies which has shown that the use of CLIL at universities has a significant influence on learning a content-based subject through the medium of a foreign language. The practical part of the thesis deals with research focusing on the current situation of CLIL in engineering courses in the study programme English in Electrical Engineering and Informatics at Brno University of Technology. The results of the questionnaire survey among teachers and students are discussed, and possible improvements in CLIL lessons are considered.
Klíčová slova:
4C framework; CLIL; CLIL methods; educational materials; foreign language; interaction; language triptych; questionnaire survey; scaffolding; zone of proximal development; cizí jazyk; CLIL; dotazníkové šetření; interakce; jazykový triptych; metody CLILu; rámec 4C; scaffolding; výukové materiály; zóna nejbližšího vývoje
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/210925