Original title:
Ekologicky zajímavé oblasti města Mladá Boleslav: Projekt pro střední odbornou školu
Translated title:
Ecologically Interesting Areas of the City of Mladá Boleslav: A Project for a Secondary Vocational School
Authors:
Špicarová, Adéla ; Pavlasová, Lenka (advisor) ; Janoušková, Svatava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zaměřuje na průzkum ekologicky zajímavých oblastí ve městě Mladá Boleslav, propojuje teoretické poznatky z oblasti kurikulárních dokumentů a výuky ekologie na školách s projektovým přístupem. Teoretická část analyzuje klíčové pojmy spojené s projektovou metodou a výukou, zkoumá průběh řešení projektu a typologii projektů. Dále se věnuje kurikulárním dokumentům, zejména Rámcovému vzdělávacímu programu a Školnímu vzdělávacímu programu, a mapuje výuku ekologie s důrazem na konkrétní školní kontext. Praktická část podrobně analyzuje projekt "Ekologicky zajímavé oblasti města Mladá Boleslav". Zkoumá skupinu žáků, cíle projektu, jeho zapojení do školního plánu a rozvoj klíčových kompetencí. Zabývá se interaktivním přístupem žáků k ochraně životního prostředí a jejich přímým přínosem k udržitelnosti města. Diskuze shrnuje výsledky, řeší případné problémy a navrhuje budoucí možnosti rozvoje podobných projektů ve vzdělávacím kontextu. Celkovým cílem této práce je motivovat žáky ke aktivnímu zapojení do ekologických otázek ve svém okolí a zároveň vytvořit materiál, který upozorní na ekologické problémy ve městě, kde žáci Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické v Mladé Boleslavi studují a v mnoha případech také žijí.This master's thesis focuses on exploring ecologically interesting areas in the town of Mladá Boleslav, integrating theoretical insights from curriculum documents and ecology education in schools with a projectbased approach. The theoretical part analyzes key concepts related to the project method and teaching, examines the projectsolving process, and explores the typology of projects. It further delves into curriculum documents, especially the Framework Educational Program and the School Educational Program, and outlines ecology education with a focus on the specific school context. The practical part meticulously analyzes the project "Ecologically Interesting Areas of Mladá Boleslav." It investigates the group of students, project goals, its integration into the school curriculum, and the development of key competencies. It addresses students' interactive approach to environmental protection and their direct contribution to the sustainability of the town. The discussion summarizes the results, addresses potential issues, and suggests future development possibilities for similar projects in the educational context. The overall aim of this work is to motivate students to actively engage in ecological issues in their surroundings and, simultaneously, to create material that raises wareness of environmental...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/188830