Original title:
Variabilní geometrie sacích a výfukových portů Wankelova motoru
Translated title:
Variable geometry of intake and exhaust ports of Wankel engine
Authors:
Krejčí, Tomáš ; Beran, Martin (referee) ; Zháňal, Lubor (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce je návrh základních parametrů výkonného Wankelova motoru a na základě vypočtených údajů návrh komorové bočnice tak, aby umožňovala variabilní změnu geometrie sacích a výfukových portů. Následně pak provedení simulace proudění kanály v navržené bočnici pro zjištění průtočných vlastností těchto portů a jejich reakci změnu geometrie.
The purpose of this thesis is to design the key parameters of the high-powered Walkel engine and to design a chamber side on the base of computed parameters so that it enables variable change of the intake and exhaust port geometry. Consequently, to carry out a flow simulation in both ports in designed chamber side in order to find out its flow character and geometry change reaction.
Keywords:
CFD.; flow simulation; port; rotary engine; variable geometry; variable timing; Wankel; CFD.; port; rotační motor; simulace proudění; variabilní geometrie; variabilní časování; Wankel
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/2643