Název:
Hnací ústrojí řadového tříválcového vznětového motoru
Překlad názvu:
Cranktrain of In-line Three-cylinder Diesel Engine
Autoři:
Langer, Zdeněk ; Svída, David (oponent) ; Novotný, Pavel (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Stále se zvyšující požadavky na kvalitu produktů jako jsou spalovací motory, se současným požadavkem na výrobu co největšího množství kusů vedou i k urychlování vývoje motorů. S vývojem motorů dochází i k rozvoji softwarových prostředků, k urychlení jejich vývoje, snížení nákladů na výrobu prototypů a pomocí naměřených dat z reálných motorů i k ověřování jejich výpočtových modelů. S tímto rozvojem souvisí nasazení prostředků CAE nástrojů, jako jsou CAD systémy, MKP programy a multi-body systémy. Předmětem této práce je právě využití těchto systémů k řešení dynamiky klikového hnacího ústrojí spalovacího motoru. Dále jsou zde prezentovány výsledky dynamické analýzy tohoto ústrojí. Interakce mezi blokem motoru a klikovou hřídelí je řešena pomocí modelu hydrodynamického kluzného ložiska. Všechny výpočtové metody uvedené v této práci jsou aplikovány na řadový tříválcový vznětový motor.
Increasing requirements on products quality e.g. internal combustion engines, and growing demand on producing major parts lead to the giant development of the engines. With the engine development also great progress in the software tools has come. By decreasing costs on production of the prototypes and by support of the measured data the verification of the computational models is possible. This development has connection with using CAE tools like CAD systems, FEM programs and multi-body systems. The subject of this thesis is about using these systems to solve cranktrain dynamic. Also cranktrain dynamic results are introduced there. Interaction between the engine block and the crankshaft is solved by the hydrodynamic bearing model. All simulation methods are presented on a diesel free-cylinder in-line engine.
Klíčová slova:
dynamika klikového ústrojí; FEM; hydrodynamický model kluzného ložiska; MBS; cranktrain dynamic; FEM; hydrodynamic slide bearing model; MBS
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/25236