Original title:
Návrh a optimalizace sacího a výfukového potrubí zážehového motoru
Translated title:
Intanke and exhaust manifold for racing engine
Authors:
Chuchma, Ondřej ; Zháňal, Lubor (referee) ; Beran, Martin (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce je zaměřena na konstrukční návrh a optimalizaci sacího a výfukového potrubí motoru C20XE. Jedná se čtyřválcový zážehový motor o zdvihovém objemu 2 l, jenž byl vyráběn automobilkou Opel. Tento agregát je určen pro zástavbu do automobilu Opel Astra F, který je stavěn k závodním účelům. Pro optimalizaci rozměrových parametrů je použit software Lotus Engine Simulation, jenž simuluje jednorozměrné proudění plynů v potrubí. 3D CAD modely jsou provedeny v programu Pro ENGINEER.
This Master’s thesis is focused on design and optimalization of intake and exhaust system of the C20XE engine. It is four-cylinder gasoline engine with stroke volume of two litres, which was produced by car company Opel. This engine is determined for Opel Astra F automobile, that is build for racing. For optimalization of dimension parameters there is used a Lotus Engine simulation software, which simulates one-dimension gas flowing in manifold. 3D CAD models are made in Pro ENGINNER software.
Keywords:
exhaust; external characteristic; intake; one-dimension flowing; resonance pipe; simulation; throttle valve; jednorozměrné proudění; rezonanční potrubí; simulace; sání; vnější charakteristika; výfuk; škrtící klapka
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/15794