Original title:
Samočinné řízení vozidel
Translated title:
Autonomous Control of Cars
Authors:
Čurda, Vojtěch ; Bidlo, Michal (referee) ; Strnadel, Josef (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Cílem této bakalářské práce je vytvoření modelu samočinně řízeného vozidla a jeho okolí. Práce nejprve nastiňuje téma samočinně řízených vozidel a problematiku modelování systémů. V práci je poté předveden návrh zmíněného modelu a popsána jeho realizace. K realizaci modelu byl zvolen nástroj UPPAAL Stratego, který slouží k modelování, validaci a verifikaci systémů reálného času. S pomocí tohoto nástroje je model implementován v podobě sítí časovaných automatů. Výsledkem je model samočinně řízeného vozidla, které se pohybuje na dálnici s libovolným počtem jízdních pruhů a dokáže reagovat jak na pohyb ostatních vozidel provozu, tak na dopravní značení určující maximální povolenou rychlost. Statistickou analýzou pomocí dotazů verifikačního jazyka zmíněného nástroje jsou poté ověřeny vlastnosti vytvořeného modelu. Model je testován jak nad konkrétními scénáři, tak nad náhodnými, kde je samočinně řízené vozidlo zasazeno do běžného provozu.
The purpose of this bachelor's thesis is to create a model of a self-driving vehicle, along with its surroundings. At first, the thesis outlines the vehicle automation and the system modeling problematics. The thesis then shows the design of said model, as well as its implementation. The model was implemented in UPPAAL Stratego - a tool that is used for modeling, validation and verification of real-time systems, in which the model is implemented as networks of timed automata. The result is a model of a self-driving vehicle, that can drive itself on a motorway with an arbitrary amount of traffic lanes. The self-driving vehicle reacts appropriately to the movement of other vehicles on the motorway and can change its speed according to speed limiting traffic signs. The behaviour of the model is then validated with the help of statistical analysis, which is done using the verification language embedded in the mentioned tool. The model is tested in specific scenarios, as well as random scenarios, where the self-driving vehicle is set into a regular traffic.
Keywords:
model; self-driving vehicle; simulation; statistical analysis; system modeling; timed automata; UPPAAL Stratego; model; modelování systémů; samočinně řízené vozidlo; simulace; statistická analýza; UPPAAL Stratego; časované automaty
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/191553