Original title:
Design elektrického skútru do městského prostředí
Translated title:
Design of Electric Scooter for Urban Mobility
Authors:
Maca, Jakub ; Chorý, Tomáš (referee) ; Křenek, Ladislav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je, na základě vývojové, technické a designérské analýzy, tématu navrhnout elektrický skútr, ideálně uzpůsobený pro pohyb v městském prostředí, který bude praktickou, atraktivní a zejména šetrnější alternativou k osobnímu automobilu se spalovacím motorem. Důraz je kladen na ergonomické, estetické a funkční řešení systému, díky němuž je skútr možné složit do kompaktního tvaru a táhnout za sebou, převážet v hromadné dopravě a parkovat přímo v bytě či kanceláři. Jedinečná koncepce a praktické vlastnosti činí skútr atraktivní nejen jako prostředek osobní mobility, ale také jako užitkové vozidlo pro soukromé společnosti a veřejné instituce.
The main aim of this thesis is to design electric scooter, which is ideally adapted for urban mobility and which will be a practical, attractive and environmental friendly alternative to the car with a combustion engine. Emphasis is given to proposal of ergonomic, aesthetic and functional solution of the system, which makes that scooter can be folded into a mobile compact shape. Folded scooter can be carried at public transportation vehicles and park right at home or in the office. The unique design and practical features of a scooter should be attractive not only in terms of personal mobility, but also as a utility vehicle for private companies and public institutions.
Keywords:
batteries; electric scooter; environmental friendly; folding scooter; folding system; hub motor; Scooter; urban mobility; baterie; ekologický přínos; elektrický skútr; hub motor; městská mobilita; skládací skútr; Skútr; systém skládání
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/40444