Název:
Hydrodynamické tlumiče na principu magnetické kapaliny
Překlad názvu:
Hydrodynamic dampers on the principle of magnetic fluid
Autoři:
Přikryl, Matěj ; Himr, Daniel (oponent) ; Pochylý, František (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá problematikou tlumení vibrací vznikajících při pohybu vozidla. V první části je uveden přehled současných typů tlumičů s detailním vysvětlením principu tlumiče hydrodynamického. Součástí práce je také simulace kmitání vozidla s pasivním tlumičem v programu MATLAB Simulink. Literární rešerši magnetických kapalin a popisu magnetoviskózního jevu, je věnována část druhá, která volně přechází na téma magnetoreologických (MR) tlumičů. Závěrečná kapitola nejprve popisuje současné hydrodynamické tlumiče na bázi squeeze filmového (SF) módu magnetoreologické kapaliny a posléze je předložen autorský koncept SF MR tlumiče.
This bachelor's thesis deals with damping vibrations emerging due to the movement of a vehicle. The first section provides an overview of contemporary types of dampers with thorough explanation of the principle of hydrodynamic damper. This section also contains simulation of vibrating vehicle equipped with passive damper. Literature research of magnetic fluids and description of magnetoviscous phenomenon is presented in the second part, which freely continues to the topic of magnetorheological (MR) dampers. The final chapter firstly describes current hydrodynamic dampers based on squeeze film (SF) mode of magnetorheological fluid and at the conclusion the author's concept of SF MR damper is submitted.
Klíčová slova:
Binghamský model; feromagnetická kapalina; kmitání; magnetoreologická kapalina; magnetoviskózní efekt; MR tlumič; odpružení; Simulink; squeeze filmový tlumič; tlumič; viskozita; vlak; Bingham model; damper; ferromagnetic fluid; magnetorheological fluid; magnetoviscous effect; MR damper; Simulink; squeeze film damper; suspension; train; vibration; viscosity
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/31790