Original title:
Zázemí identity
Translated title:
Identity Background
Authors:
Kleinerová, Zuzana ; Kleinerová, Klára (referee) ; Klodová, Lenka (advisor) Document type: Master’s theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce Zázemí identity / Za zemí identit je sérií akcí ve kterých usiluji o nalezení harmonie mezi kouzlem umění a života. Rozhodla jsem se iniciovat situace, „performance“ zprostředkovávající autentické, silné prožitky. V sebereflexivním pojetí inklinuji k performanci spjaté s životem. Vycházím ze své performanční praxe, ve které se síla a autenticita projevila především ve výměně energií mezi divákem a performerem. Začala jsem si stanovovat ideální podmínky performance za kterých by mohlo k této výměně a autentickému prožitku dojít. Podmínky pro vztah vzájemného prožívání situace „performera“ a „diváka“. V listopadu roku 2015 vznikl plán na sérii „autentických performancí“. Společné utváření „performančního“ počinu jsem ukotvila v konceptu identity, která je nekonečně formována ve vztazích a je nikdy nekončícím procesem vyjednávání. S obrazy vysněných setkání se ve jménu autentičnosti vystavuji anonymitě veřejného prostoru a čekám na moment svojí identifikace. Tím je moment, kdy si mě osoba, „divák“, který již mojí součástí je v rámci určité sociální role, všimne. Zasahuji do jeho každodennosti a svým způsobem ji získávám pro svou akci. To každodennost mnou zvoleného „diváka“ akci dotváří. Je zasazena do kontextu jeho života a stává se kompletní. V průběhu realizace se mi naskytla příležitost vystavovat v Palais de Tokyo. S vědomím významu takové příležitosti pro rozvoj vlastní umělecké kariéry jsem ji přijala jako výzvu postavit se čelem k podmínkám instituce, které jsou v naprostém rozporu s těmi, které jsem si dříve sama stanovila. V roli diváka jsem ve jménu věrnosti svým dosavadním zásadám v galerii chtěla být neviditelná a svou přítomnost se snažila utajit před skupinou, se kterou jsem měla možnost vystavovat. Východiskem poslední částí je nutnost. Poslední částí je obhajoba. A cíl: mít titul. V Brně, v prostoru Malé Ameriky mám 19. 5. zprostředkovat autentické prožitky z uplynulých situací, kterých je k dnešnímu dni (20. 4.) třiatřicet...
Diploma thesis Background identity is a series of events through which I am trying to find a harmony between the magic of art and life. I decided to initiate the situation, "performance" mediating an authentic, strong feelings. I tend to performance associated with life in the self-reflective approach. Based in my own performative practice in which the strength and authenticity is reflected primarily in the exchange of energy between the audience and the performer. I started to define an ideal conditions for performance to achieve this exchange, authentic experience and mutual perception of the situation within the relationship between "performer" and "spectator". In November 2015 I planned "authentic performances " series . The mutual forming of "performing" act I have anchored in the concept of identity, which is infinitely formed in relationships and the never-ending negotiation process. In the name of authenticity I am exposing myself within the anonymity of public space and waiting for the moment of identification. Waiting for concrete spectator who is already a part of me within a certain social role. Unexpected intervention into the everyday life of concrete person make the opportunity of authentic experience. Experience which is a part of his everyday life completes the action, giving the context. During the realization I got the opportunity to exhibit in the Palais de Tokyo. Aware of the significance of this opportunity for the development of my own artistic career I have decided to accepted it as a challenge. Although the terms of institution are utter contradiction of those conditions I had defined previously for authentic experience. In the name of authenticity and my principles I decided to be present in the role of spectator. To be invisible to this prestigious gallery. Be invisible to the artistic group Delta Total through which I had the opportunity to exhibit. To be inside and outside in the same time. The starting point of the last part is a necessity with the goal to get a master's degree. The necessity of outcome for jury can also betray my ideals of living authentic event. I should mediate all the experience of past events (to date 20th of April- thirty-three events) which happened in so many different places in the space of "Malá Amerika" in Brno...
Keywords:
audience; audio recordings; authentic; authenticity; context; dematerialisation; documentation; energy; event; existence; experience; identity; institution; passerby; performance; personal; presence; process; public space; self-reflective; situation; spectator; stillness; storytelling; akce; audionahrávky; autentický; autentičnost; dematerializace; divák; dokumentace; energie; existence; identita; instituce; kontext; nehybnost; náhodný kolemjdoucí; osobní; performance; proces; prožitek; přítomnost; sebereflexivní; situace; veřejný prostor; vyprávění
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/58390