Original title:
Optimalizace kategorií silnic první třídy
Translated title:
2 + 1 Roads
Authors:
Kosňovský, Michal ; Apeltauer, Tomáš (referee) ; Kocourek,, Jiří (referee) ; Radimský, Michal (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Tato disertační práce řeší možnosti využití silnic v uspořádání 2 + 1 v České republice. Vzhledem k tomu, že v České republice neexistuje žádný takový úsek, bylo nutné najít úseky s obdobnými parametry, vyhodnotit nehodovost a změřit na nich úsekové rychlosti. Nehodovost byla ověřena na 72 úsecích s obdobnými parametry a na jejím základě stanovena optimální délka dílčích úseků s parametry silnice v uspořádání 2 + 1. Pro vyhodnocení úsekových rychlostí bylo využito softwarové analýzy obrazu a rozpoznávání registračních značek. Na osmi vybraných úsecích s parametry silnice v uspořádání 2 + 1 poté proběhlo měření úsekových rychlostí, které prokázaly zlepšení dojezdových časů osobních vozidel. Na závěr byly provedeny dopravní modely pomocí mikrosimulace. Silnice v uspořádání 2+1 jsou vhodným řešením pro zvýšení cestovní rychlosti na úsecích, kde by budování čtyřproudé komunikace nebylo z ekonomického hlediska efektivní.
This dissertation addresses the possibility of using the 2+1 road arrangement in the Czech Republic. Given that there is no such 2+1 segment in the Czech Republic, it was necessary to find sections with similar characteristics, evaluate and measure the rate of accidents as well as sectional velocity. The accident rate was evaluated on 72 sections and based on this research the optimal length of 2+1 arrangement road sections was determined. Digital image analysis and license plate recognition was used to evaluate the sectional velocity. Eight selected sections was subjected to the additional sectional velocity measurement, which showed improvement in passenger vehicles travel time. Traffic model microsimulations were performed after the data analysis. 2+1 arrangement roads are suitable solution for increasing travel speeds on sections where building of four-lane road is not economically viable.
Keywords:
2+1 roads; accident rate; digital image analysis; microsimulation; road lane number increase; sectional velocity; analýza obrazu; mikrosimulace; nehodovost; silnice s parametry silnice uspořádání 2 + 1; Silnice v uspořádání 2 + 1; zvětšení počtu jízdních pruhů.; úseková rychlost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/51813