Název:
Možnosti zmenšení spotřeby paliva dopravných letadel
Překlad názvu:
Posibilities of reduction of airliners fuel consumption
Autoři:
Harasim, Tomáš ; Třetina, Karel (oponent) ; Kaddour, Mirvat (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
V důsledku dlouhodobé ekonomické krize se v posledních letech zavádějí různá úsporná opatření. Vyjímkou není ani letecké odvětví. Z tohoto důvodu se v této práci zabývám metodami snižování spotřeby paliva u dopravních letounů. Díky těmto metodám se nesnižují pouze náklady na palivo, ale s nižší spotřebou jsou spjaty i nižší emise. K lepšímu pochopení problematiky jsou nejdříve popsány palivové soustavy a poté vysvětleny letové režimy. Práce také obsahuje výběr 20 – ti skutečných typů letadel, na nichž si můžete všimnout, že je z velké části spotřeba dána hmotností letounu. Protože je výhodnější různými způsoby upravovat již existující letadla, než nakupovat stále nová, jsou využívány metody ke snížení jejich spotřeby. Ty se dají provádět díky konstrukčním změnám na letounech, či novým přístupům k řízení samotného letu. O těchto metodách se lze dočíst v poslední kapitole práce.
Due to the long-term economic crisis, various economy measures have been implemented in different fields, including aeronautics. On that ground, this bachelor’s thesis deals with methods to reduce fuel consumption of transport aircrafts. Effected by these methods, not only spending on the fuel is reduced but the lower consumption, also, results in lower air pollution. In order to fully understand this dilemma, fuel supply systems and flight modes are worth describing. Further, the thesis contains a selection of twenty aircrafts that demonstrate the continuity of fuel consumption and plane weight. Provided existing airplanes, modulations are being implemented instead of new aircraft purchases. These modulations are performable, mainly, due to constructional alternations as well as new approaches to the flight control. The methods are included in the last chapter.
Klíčová slova:
historie letectví; letecké palivové soustavy; letecký motor; letový režim; metody snižování spotřeby paliva; proudový motor.; Spotřeba letadla; aircraft engine; aircraft history; aisrcraft fuel systems; flight mode; Fuel consumption of aircraft; possibilities of reduction of airliners fuel consumption; turbojet engine.
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/26699