Original title:
Zobrazení scény pomocí hlubokých stínových map
Translated title:
Rendering Using Deep Shadowmaps
Authors:
Rejent, Tomáš ; Starka, Tomáš (referee) ; Polok, Lukáš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Vykreslování stínů průhledných objektů je problematické, obzvláště pokud je použito v interaktivních aplikacích. Omezený výpočetní výkon limituje použitelné metody. Tato práce popisuje metodu Depth peeling a její variantu Dual depth peeling pro vykreslování průhledných objektů bez nutnosti jejich seřazení. Následuje popis metody Deep shadow maps pro tvorbu stínů u průhledných objektů. Tyto metody byly použity pro vytvoření demonstrační aplikace, která umožňuje zobrazení stínů průhledných objektů, včetně barevných stínů. Aplikace je vytvořena pomocí OpenGL a Qt frameworku. Součástí práce je také vyhodnocení vlivu různých parametrů na rychlost vykreslování.
Rendering shadows of transparent objects in real-time applications is difficult. The number of usable methods is limited by the available computing power. Depth Peeling and Dual Depth Peeling methods are described in this document. These allow rendering of transparent objects without the need of sorting them. Deep Shadow Maps are described as a method for rendering shadows of transparent objects. These methods were used to create an demonstration application. This application provides rendering of transparent objects and their shadows, including colored ones. The Application is build upon OpenGL and Qt framework. Evaluation of rendering speed according to various parameters is also part of this work.
Keywords:
aliasing suppression; deep shadow maps; depth peeling; OpenGL; real-time rendering; shadowing of transparent objects; depth peeling; hloubkové stínové mapy; OpenGL; potlačení aliasingu; stíny průhledných těles; vykreslování v reálném čase
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/53319